1 artikler fundet · Side 1 af 1
Forrige · Næste · 1
M 8/64 - November-December 1964 Mødet i Ålborg den 10. oktober. Der var ialt mødt ca. 30 medlemmer og interesserede. Ålborg Modeljernbane-Klubs anlæg blev besigtiget, der spistes på hjemmeværnsgården. Så causerede O. Boye, der holdtes auktion og sluttedes med film.
Udflugten med Nordfynske Jernbane den 11. oktober. I denne udflugt, der var arrangeret i samarbejde med Odense Modeljernbane Klub, deltog ialt ca. 120, så der blev god brug også for særtogets post- og pakvogn. Toget var oprangeret således:
NFJ nr. III + EH57 + CJ9 + C30 + D 31. I Bogense var der tid til sIPsning og remisebesøg, men der savnedes en forud arrangeret fælles spisning. Vejret var godt, og på turen tilbage mod Odense holdtes en række gode fotostop. Det kunne dog ønskes, at visse deltagere var i besiddelse af lidt mere "fotokultur", så de ikke ved fotostoppene opholder sig på løbebræddernes vogntrin i åbne døre i pakvogne og derved ødelægger fotografernes chancer. En deltager forsøgte at springe af toget under et fotostop - baglæns! Han havde fotoapparat om halsen og mappe under armen! Han var nær ved at falde, var det sket, var han antagelig enten kommet ind under toget eller faldet i grøften; denne var på dette sted dyb og særdeles vandfyldt. Lad hel're være med at springe af og på togene under kørsel, det er nemlig farligt.
Afskedsturen med linie 19 den 24. oktober foregik i et for årstiden ret pænt vejr, men med et for ringe deltagerantal. Overhalingsmanøvren på Svanevej, der ved et tilfælde blev saboteret af en parkeret bil, vakte en del opmærksomhed. Det var heller ikke hver dag, der kom en linie 9 med bivogn.
Den 27. oktober fortalte afdelingsingeniør Steffensen, DSB, om en rejse i Canada med jernbane og viste lysbilleder. Der var mødt lidt over 100 medlemmer, der fik en fornøjelig aften.
Søndag den 8. november kl. 10.30 afgik fra Helsingør mod Hornbæk et særtog, der vakte opsigt, hvor det kom frem. Det var D JK's motorsærtog på HHGB. Alene togets oprangering måtte vække opsigt og bringe forundring blandt beboerne langs banen: dieselloko 1 -Jr-GDS personvogn C 41 + GDS C 37 + dieselloko 2. Det bør nævnes, at dieselloko M 1 blev bygget i 1921 af DEV A, og at det især gjorde sig bemærket ved sin ejendommelige S-togs lignende fløjte og den tykke blå røg, der konstant steg op fra skorstenen. Efter flere fotostop i det smukke efterårsvejr nåedes Hornbæk. Her spistes på "Bondegården", hvor bl.a. serveredes dejlige rødspætter! - Toget fortsatte til Gilleleje og tilbage til Helsingør. (SR) |