1965-1

Teak-træsvognene skal være væk 1970

Efter de foreløbige planer skal de gamle teaktræsvogne være helt væk i 1970, siger man i DSB's 2. distrikt i Århus. Vedligeholdelsesudgifterne i forbindelse med disse vogne er for store, og vi har planlagt en udskiftning.

Og det er så sandt, så sandt. I den sidste tid er der blevet færre af de kendte »tagrytter-vogne«, som forsvinder til fordel for de sidste nye »skrig« indenfor persontogsverdenen, nemlig litra B, af hvilke der som bekendt skal anskaffes ikke færre end 85. En ret enorm bestilling, kan man sige.

Der er ingen tvivl om, at det sikker en jernbaneentusiast i hjertet, når han ser billedet af CM 2099.

Vi fandt den på Fredericia gI. banegård, og på det tidspunkt, den blev foreviget af kameraet, var der faktisk ikke meget tilbage af den.

Nogle mennesker i Fredericia har købt den af et ophugningsfirma i Skanderborg, og har i den sidste tid været travlt beskæftiget med at skille den ad. Ved redaktionens slutning var der intet tilbage af den mere. Kun to boggier, som med et par meters mellemrum stod enlige tilbage på sidesporet.

Selvfølgelig sætter vi alle pris på større fart og øget komfort. Men - hånden på hjertet - smerter det ikke at se en sådan DSB-veteran forsvinde ud af driften for evigt? thi-.
CM 2099, eller resterne af den, efter at den har været under behandling af ophuggere. Foto: Poul Thiesen