Sjællandske Jernbane Selskabs Vognmateriel og dets om litrering

1965-3

Af K. E. Jørgensen -
SJS litra Ab 62 - 100.

1. og 2. kl. person-kupevogne. Nr. 74-80 havde 2 stk. 1. kl. kupeer (midterkupeerne) med hver 5 pladser og 2 stk. 2. kl. kupeer med hver 7 pladser. Der var 4 toiletter, et til hver kupé. I nr. 62-73 var kun den ene midterkupé 1. kl., ellers svarede de to vogntyper til hinanden. I nr. 81-100 var begge midterkupeerne 1. kl. med hver 6 pladser, og de 2 stk. 2. kl. kupeer havde hver 8 pladser, idet vognene ikke havde toiletter. Kun 1. kl. kupeernés udtrækssofaer kunne danne sovepladser. Samtlige Ab-vogne havde vakuumbremser, olielamperne erstattedes før århundredskiftet af elektrisk lys, og dampvarmen var "Lilliehooks system". Fra 1918 benyttedes 1. kl. kupeerne som 2. kl. i de vogne, der ikke allerede var omdannet til litra C 2 (3. kl. 50 pladser).

Vognene leveredes således:
Nr. 62-67 Seandia 1888, suppl. levering.
Nr. 68-72 Breslau 1886, suppl. levering.
Nr. 73-80 Atlas 1885, suppl. levering.
Nr. 81-90 Koekum 1881, suppl. levering.
Nr. 91-96 Koekum 1879 til Frederikssundsbanen. Nr. 97-100 Wagenbau 1887, suppl. levering.

Tekniske data:
Nr.l. o. p.akselafst.tara
62-7310490 mm5000 mm12,5 t
74-8010370 mm5000 mm13,8 t
81-1008944 mm4420 mm11,2 t
SJS 1885DSB omlitr. 1892 DSB omlitr. 1905 omd. til litra ca.udrang.
Ab 62Ad 15119331937 1)
6315219331937 1)
6415319271938
6515419281934
6615519281938
67156. . . . 1931
6815719271932
6915819331939
7015919331939
71160. . . . 1931
7216119331951 2)
7316219331951 3)
74Ab 74Ab 34219261945 4)
757534319261938
767634419281943 5)
777734519281948 6)
787834619271938
797934719291942 7)
808034819281931
81Ac 1211908-131938
82122»1926
83123»1933
841241905-071937
85125»1938
86126»1932
87127 se anm. 1908-131919 8)
88128 se anm. 1905-071930
89129 se anm. 1908-131935
90130 se anm. »1924
91131 se anm. 19161934
921321905-071938
9313319221938
9413419191931
951351908-131938
96136»1936
97137»1929
98138»1935
99139»1936
100140»1937

16 Ltr AB 74-89

Anmærkning:
Ca 127-131 må ikke forveksles med tilsvarende vogne, der i 1938 blev omnummererede fra Ca 92, 95-97 og 99, da disse oprindelig var en levering fra Breslau 1884 til JFJ. (Fortsættes)
Første del af artiklen bragtes i nr. 8/64.

Bemærkninger: 1) 1934-37 reserve-ambu1ancepersonvogn, 2) 1938-40 es.-amb.p.v., 1940-51 amb.v. 12, 3) 1938-40 do., 1940-51 amb.v. 2,4) 1940-45 oml. til Ha 36918, 5) 1940-43 oml. til Ha 36919, 6) 1940-48 oml. til Ha 36920, 7) 1940-42 oml. til Ha 36921, 8) knust ved Vigerslev-ulykken?