1965-4 Den 23. april kunne det velkendte svenske firma NOHAB i Trollhättan fejre 100 års dagen for afleveringen af sit første lokomotiv. Firmaet blev grundlagt i 1847 af Johan Henrik Antenor Nydqvist, Carl Olof Holm og Johan Magnus Lidström. Fra 1871 til 1916 ejedes det helt af Nydqvist og dennes søn, og produktionsprogrammet omfattede vandturbiner, lokomobiler, landbrugsmaskiner og diverse motorer. Fremstillingen af lokomotiver begyndte, som nævnt ovenfor, i 1865 med bygningen af et til det svenske privatbaneselskab UWHJ (Uddevalla- Vanersborg Herrljunga Järnväg). I 1916 dannedes Nydqvist & Holm AB (NOHAB), som siden 1936 har været et datterselskab af AB Bofors. NOHAB har fra 1865 til 1953, hvor det sidste i Sverige byggede damplokomotivafleveredes til de svenske statsbaner, bygget ialt 1966 damplokomotiver til såvel svenske som udenlandske jernbaneforvaltninger. Desuden har NOHAB bygget adskillig hundrede elektrolokos i samarbejde med ASEA og mange diesellokomotiver i samarbejde med General Motors. I perioder har fabrikken også fremstillet jernbanevogne af alle typer, f. eks. leverede NOHAB alt det rullende materiel til den Trans-iranske jernbane. I tidsrummet 1888-1916 leverede NOHAB 42 stk. damplokomotiver til danske baner, 33 stk. normalsporede til (antal i parentes) : DSB (12, nemlig 4 J- og 8 D-maskiner), AB (5), FFJ (1), HFJ/ HF HJ (1), HHGB (2), HHJ (4), KRB (2), LB (1), NPMB (2), NTJ/VNTJ (2) og SNNB (1), samt 9 stk. med metersporvidde til: HTJ (HorsensTørring) (3), AGJ (2) og RAJ (4). NOHAB's leverancer af MY og MX til DSB skulle være velkendt af enhver dansk jernbane-enthusiast, det skal blot tillægges, at NOHAB har leveret diesellokomotiver svarende til MY til de norske statsbaner (NSB), 25 stk. (samt 6 i ordre) litra Di 3, samt til de ungarske statsbaner (MÅ V) 20 stk. litra M 61. Til sidst - men ikke mindst - må erindres, at DSB's første elleve E-maskiners "vugge stod i Trollhättan". |