Maskinaldelingen meddeler

1965-7

Sommeren og ferietiden er nu overstået - havde vi forøvrigt overhovedet nogen sommer? Jernbaneentusiaster er draget land og rige rundt - i det mindste i det omfang familien har tilladt. De har vel fundet vej - de, der drog udenlands - til de to norske veteranbaner, Setedalsbanen ved Kristianssand og "Tertitten" ved Sørumsand ikke sålangt fra Oslo - og ikke at forglemme - til vore svenske venner, der nu er ved at etablere sig i Mariefred.

Vi var en del, der havde en dejlig sommer, vi, der fik hjulene til at rulle på "Museumstoget", vi, der fik KJØGE til at ligne en fabriksny maskine o.s.v. - men vi savnede svært nogle "nye" ansigter hernede i Maribo. Vi er dog optimister, kom disse "nye" ansigter ikke i år - ja, det kan jo nås endnu, når dette læses, er der endnu et par søndage tilbage - så venter vi skam disse "nye" næste år. Næste år - sæsonen 1966 - ja, den ligger langt ude i fremtiden - siger De. Medgivet, men der er masser - masser af arbejde, der skal nås inden næste år, og det når vi ikke, hvis ikke flere af foreningens medlemmer giver en hånd med. N u kommer en årstid, hvor det er så let at henfalde til dybe meditationer i lænestolen i den varme stue, men har De aldrig tænkt på, at det giver en ubetalelig glæde og adspredelse at "sysle" med noget andet end det daglige. Vi kan i vinterhalvåret byde på masser af arbejde - og frisk luft - både i Klampenborg og i Maribo. Vi har atter fået nye vogne (se "Jernbanenyt - kort fortalt"), der trænger til en overhaling - og vi har masser af "sort samvittighed", vi skal af med - f. eks. KSB C 20 - og når jeg skriver "vi", så betyder det ikke alene det nuværende arbejdshold, men alle de af vore medlemmer, der aldrig kom! C 20 skal ud at køre til næste år og så skal De kunne sige til familiens øvrige med- . lemmer, bekendte, firmakolleger - alle de, De sørger for to'r på tur med "Museumstoget": "Se, den der vogn, har jeg givet et nap med på!"

Læg tidsskriftet fra Dem et øjeblik - ring eller skriv så til os, der publicerer vor andresse og telefonnummer hver gang i håb om at høre fra Dem, skuf os ikke!

Nærmere oplysning giver: Svend Jørgensen, Blichersvej 5, 1., Helsingør. Jens L. Jensen, Lillegade, Avedøre pr. Hvidovre (tlf. 784833). Robert Jørgensen, Peder Lykkes Vej 60, 2., København S. (tlf. 557481). (Bj)

P.S. Vi glæder os selv med restaureringsarbejdet, men vi glæder også andre, og ikke mindst de "aktive" jernbanemænd. Beviset ses nedenunder i form af et brev fra trafikekspedient N. P. F. Larsen, Kokkedal station - et lille stemningsbillede, vel sagtens skrevet en stille time på kontoret:

En filmstjerne _ vækker gamle minder
28. maj 1965:"særtog 8445 passagerer stationen 1_.33, -7- 8 - nå, ja, der passerer jo så mange tog i dagens løb, så hvorfor nu lige nævne dette tog?

Jamen alligevel! Det 'var "filmstjernen", go'e gamle nr. 5, der ,med sin, stamme og et hyggeligt "tut" i fløjten rullede forbi og for en gangs skyld - den sidste? - fik os til at føle os som en rigtig jernbanestation ligesom dengang, et tog var noget med røg og damp, og en lokofører en mand med kul under neglene og oliepletter på tøjet. '

Toget ruller - og minderne ruller - jeg står på Dybbølsbroen, 4 år gammel, og konstaterer, at "når jeg bli'r stor, så vil jeg være togmand" - udflugterne til Klampenborg med for i spidsen og madkurven glemt i toget - ferierejserne i de t6-etages "skovvogne", selvfølgelig i øverste etage (man var vel hurtig) - den første dag på rangermaskinen "Bjerget" - "negerstøv" og nedbrud på tørve-slæberen til Kalundborg - BRØLET fra den første MY på de jyske baner - - - så for søren, den over døvede alle de gamle minder om dengang, da - -

Minderne forsvandt - det samme gjorde nr. 5 men et i hast fremskaffet kamera fastholdt øjeblikket - og endnu et minde var føjet til.

Tak for besøget - det var kort, men virkelig hyggeligt !