meddelelser fra DANSK JERNBANE-KLUB - M 3/62   -   April 1962

tilbage

LOVE DANSK JERNBANE KLUB Vedtaget på den ordinære generalforsamling 24. april 1961. Foreningens navn er "Dansk Jernbane Klub” Dens formål er at fremme kendskabet til og interessen for enhver art af jernbanedrift. Formålet søges fremmet bl.a. ved afholdelse af møder, ekskursioner, samt udsendelse af periodiske meddelelser af jernbanemæssig interesse. Der søges opnået samarbejde med inden- og udenlandske foreninger, der har tilsvarende formål. Foreningen vil endvidere selv arbejde for bevarelse af jernbanemateriel af særlig interesse, såvel fra industribaner som fra offentligt trafikerede banestrækninger, der ikke på anden måde kan bevares, og vil i den forbindelse om muligt etablere et egnet sporareal til opbevaring af dette, samt søge at skaffe mulighed for periodisk anvendelse af materiellet på dette eller andre jernbanestrækninger.

2. Foreningens hjemsted er i København.

3. Begæring om optagelse i foreningen sker skriftligt til bestyrelsen, der tager stilling til, om den pågældende kan optages i foreningen. Personer under 18 år har ikke stemmeret på generalforsamlingen. Ved optagelse i foreningen tilstilles der den pågældende et eksemplar af lovene. Foreningen kan udnævne æresmedlemmer og korresponderende medlemmer. Udmeldelse kan kun ske pr. l. januar og til kassereren inden det foregående års udgang. Et medlem, der ikke inden l. april har betalt årskontingent, kan ikke deltage i foreningens arrangementer, forinden det skyldige kontingent er betalt. Bestyrelsen kan udelukke et medlem, der har handlet i strid med foreningens formål, men vedkommende kan indanke spørgsmålet for den påfølgende ordinære generalforsamling.

4. Regnskabsåret går fra l. januar til 31. december. Medlemskontingentet udgør kr. 15,- årligt. Personer under 18 år (ved årets begyndelse) dog kr. 8,- årligt. Ved optagelsen betales et optagelsesgebyr på kr. 5,-. Kontingentet betales årsvis forud. Ved indmeldelse efter l. juli betales et kontingent på kr. 8,-. Såfremt der dannes lokalafdelinger af foreningen, betales kontingentet til hovedforeningen, som derefter, efter nærmere aftale, refunderer lokalafdelingen en vis del af det indgåede kontingent. Gæster kan medtages til foreningens møder og arrangementer efter forud inhentet tilladelse fra bestyrelsen.

5. Bestyrelsen består af 7 af generalforsamlingen valgte medlemmer. Derudover vælges 2 suppleanter, 2 revisorer og l revisorsuppleant. Efter at formand er valgt, stemmes der for de øvrige pladser på lister indeholdende forslag til 6 bestyrelsesmedlemmer og 2 suppleanter, således at de, der er optaget på den liste, der får flest stemmer, er valgt. Bestyrelsen konstituerer sig selv, og kan udpege andre til at varetage forskellige hverv indenfor foreningen. Foreningen forpligtes overfor trediemand ved underskrift af formanden ( i hans forfald næstformanden) og ydeligere et bestyrelsesmedlem. Retshandler indgået på foreningens vegne forpligter kun denne. Bestyrelsen er berettiget til at foretage alle dispositioner, der falder indenfor foreningens formål. For at en bestyrelsesbeslutning skal have gyldighed kræves at mindst 5 af bestyrelsesmedlemmerne har stemt for denne.

6. Generalforsamling afholdes hvert år i april måned efter skriftlig indvarsling til alle medlemmer med mindst 14 dages frist. Den ordinære generalforsamlings dagsorden skal i hvert fald indeholde følgende punkter:
l. Valg af dirigent.
2. Beretning om foreningens virksomhed i det forløbne år.
3. Fremlæggelse af det reviderede årsregnskab til godkendelse, efter at dette har været fremlagt til gennemsyn hos et bestyrelsesmedlem senest 5 dage før generalforsamlingen.
4. Valg af medlemmer til bestyrelsen i henhold til § 5.
5. Hvert andet år: Valg af 2 revisorer og l revisorsuppleant. Forslag fra medlemmer om tilføjelser til dagsordenen skal optages, dog under forudsætning af at have været formanden eller næstformanden i hænde 7 dage før generalforsamlingen. Vedtagelser på generalforsamlingen sker med simpel stemmeflerhed, idet der dog til lovændringer, bortset fra ændringer i kontingentet, kræves mindst 2/3 af de afgivne stemmer. Afstemning på generalforsamlingen sker ved håndsoprækning, såfremt ikke skriftlig afstemning begæres af dirigenten eller af mindst 10 medlemmer. Ekstraordinær generalforsamling, der indvarsles på samme måde som den ordinære, kan afholdes, når bestyrelsen anser det for betimeligt, eller en skriftlig begæring herom fremsættes af mindst 20 medlemmer, med angivelse af dagsorden. Bestyrelsen er pligtig til at lade en sådan generalforsamling afholde senest 6 uger efter, at begæring er indgivet, dog således, at månederne juni, juli, august ikke medregnes.

7. Eventuelt forslag til foreningens opløsning skal forelægges for en ordinær eller ekstraordinær generalforsamling. Til opløsningens vedtagelse kræves, at mindst halvdelen af foreningens medlemmer stemmer herfor. Hvis opløsningen således vedtages, kræves ydeligere, at den vedtages med samme majoritet på en ny generalforsamling, der afholdes inden to måneder derefter. I tilfælde af foreningens opløsning skal foreningens aktiver overdrages Jernbanemusæet, Danmarks Tekniske Museum eller lignende institåtioner efter generalforsamlingens skøn.

Skematisk kort over jernbanerne i Københavns-området. (På stationerne er hovedsporene kun delvis indtegnet). Om udflugt på godsforbindelsesbanerne - se side 2.

Møder og udflugter.

Ordinær generalforsamling torsdag 26. april kl. 20 i "Signalvæsenets værksteder”’s mødesal, Vanløse Alle 89, opgang B, 2 sal, Vanløse-Dagsorden efter lovenes § 6. Den nuværende bestyrelses medlemmer er med undtagelse af E.L. Parbøl og E.B. Jonsen - villige til genvalg.

Regnskabet medfølger som bilag, og vil desforuden være fremlagt til gennemsyn i sekretariatet, Strandvej 201, således: fredag 20/4: 10-17.30, lørdag 21/4: 10-13, mandag 23/4: 16-17.30, samt tirsdag 24/4 og onsdag 25/4: 10-17.30, (Efter generalforsamlingen: film - kaffe/te).

Eventuelle forslag fra medlemmer om tilføjelser til dagsordenen bedes sendt til sekretariatets adresse.

Udflugt søndag 29. april på godsforbindelsesbanerne udenom København med besøg på maskindepot København Gb.

Mødested: København H.,(perron ½) kl. 8.55. Særtoget, fremført af Q-maskine, kører ad følgende rute: København H.-Østerport-Lersøen-Frederiksberg-Valby Gasværk-København G. (Det vil fremgå af særtogsanmeldelsen der vil blive uddelt - hvor der etablere. fotostop (Østerport og Lersøen». Særtoget rangere s frem til maskindepotet, Hvor der vil blive vist rundt under sagkyndig ledelse (lokohallen, dieselloko-værkstedet, kulforsyningsanlægget m.v.). Afslutning kl. c. 12.

Bindende anmeldelse sker ved snarest og senest den 24/4 at indbetale kr.6-,(enhedspris) på postgirokonto 673 94, adresseret P. Thomassen, Strandvej 201, Hellerup. Kvitterings-talonen skal medbringes under udflugten - er gyldig som billet.

Bestyrelsen vil varmt anbefale medlemmerne, at tage denne enestående lejlighed til kørsel på de ikke "offentlige” strækninger, iagt.

Lørdag/søndag 5/6. maj arrangerer "Svenska Järnvagsklubben” en udflugt i Sydsverige, nærmere bestemt over strækningerne Kristianstad-KarlshamnVäxjö-Kalmar-Oskarshamn. DJK’s medlemmer er inviteret til at deltage-enten den ene eller begge dagene - deltagerafgiften vil bestemt deraf blive c. 70-120 da.kr. Nærmere oplysninger om arrangementet gives af bestyrelsesmedlem Erik B. Jonsen fr.o.m. 16/4 på telefon HElrup 6850 (18-20).
(NB. Nærmere om DJK’s egen udflugt til Göteborg den 18. maj følger i M 4/62).

Meddelelser fra bestyrelsen.

Foreningens love. De længe "lovede” love for DJK følger vedlagt. Bestyrelsen beklager den sene fremkomst - vor eneste undskyldning: tiden og pengenes anvendelighed til bedre formål.

Restaureringsarbejdet. Som omtalt i M 1/62 har DJK/GDS C 40 været anbragt i Østerport remise. Vognen er nu færdigmalet udvendig, og den vil inden udgangen af april blive kørt til "depot sporet” i Klampenborg, hvor montering af sæder, staffering m.v. vil foregå. På C 40 er der desforuden foretaget en omfattende reparation af pufferplanke og træstang, i forbindelse med et brud på sidstnævnte. DJK vil udtrykke sin tak til l. distrikts maskintjeneste for lånet af remisepladsen, uden et overdækket arbejdssted, havde vi ikke kunnet udrette noget i vintermånederne.

Statsbanerne har solgt foreningen et antal træsæder fra CXM 4504, der henstår udrangeret i Skanderborg. Jyske medlemmer har afmonteret sæderne, der efter ankomsten til Klampenborg - nu er klar til indsættelse i C 20 og C 40.

Tidspunktet for færdiggørelsen af de to ovennævnte vogne nærmer sig hastigt - vognene skal være færdige til musæumsbanens start i juni - giv restaureringsholdet en hjælpende hånd - og gør det nu - arbejdstiderne er følgende: Klampenborg station: lørdage kl. 13-18 - søndage kl. 9-12 (+ eventuelt eftermiddag), samt efter aftale visse hverdagsaftener. For få dage siden kørtes foreningens to ØSJS~vogne (kupevogn (nummer ukendt) og rejsegodsvogn (Era 61) fra 1879) fra Hårlev til Klampenborg. De er meget medtagne, de bliver de hårdeste "nødder” at klare for restaureringsholdet indtil dato, vognene påregnes heller ikke færdige før 1963. DJK/ HHGB A l vil indtil videre tjene som værksted og lager for restaureringsholdet i Klampenborg.

Restaureringsholdet i Maribo, der arbejder under maskinmester K. Guntoftea ledelse, har afsluttet istandsættelsen af DJK/NPMB C 31 - vognen fremtræder nu næsten som fabriksny”. DJK/NPMB E 41 arbejdes der på i øjeblikket. Loko 3 (FAXE), der har fået udskiftet et par kedelrør, var under damp den 13/3, idet maskinen sammen med DJK/NFJ A 7, der netop var ankommet fra Bogense, var udlejet til A/S Nordisk Film, der skød nogle jernbanemotiver til brug i selskabets igangværende produktion: "Den kære familie”, efter Gustav Esmanns skuespil. DJK/HHJ D 32 og DJK/DSB ZC 500 306 køres i nærmeste fremtid til Maribo. Loko 6 henstår i remisen i Roskilde.

Henvendelse om ,assistance ved restaureringsarbejderne rettes til Svend Jørgensen, Blichersvej 5, l, Helsingør - for afdeling Klampenborgs~ kommende endvidere til: Robert Jørgense., Peder Lykkesvej 60.2 (tlf., AM 3281y, (18-21» - og for afdeling Maribo’s vedkommende til: K. Guntofte, Linde Alle 26, Østre-Thoreby, Nykøbing F. (SvJ)

Gamle fotos. "Vor mand i Odense”, hr. H.G. Christiansen, Bernstorffsvej 17, Odense har fremskaffet nogle virkeligt fine originalnegativer med fynske jernbane- og færgemotiver: a) damploko SFJ 22 (fabriksfoto 1922), b) - SFJ 7 (fabriksfoto 1923) c) 4-akslet personvogn SFJ B 24, samt d) indvielsestoget på ONFJ (med bl.a. damploko 26). I) dampfærgen "Fyn” udfor færgelejerne i Strib, og II) Strib færgelejer med to færger. . a) til d) er i størrelse 18x24, I) og II) i størrelse 13x18, prisen er kr. 10,- pr. stk. (excl. forsendelse). Foto’erne kan rekvireres fra ovennævnte adresse.

Smalsporbanerne i Norge.

Den l. september d.å. nedlægges den ofte omtalte Setedalsbane (Grovane (nær Kristianssand)-Byglandsfjord). på banen, der går gennem meget naturskønne egne, køres dagligt et blandet tog fremført af damploko (afgang Grovane kl. c. 9). Det kan i høj grad anbefales at aflægge denne 1067..bane et besøg. Lad den blive et af sommerens rejsemål. (SvJ)

Danske privatbaner.

En række privatbanedirektører har anmodet bestyrelsen om at meddele medlemmerne, at man i fremtiden ikke vil kunne besvare skriftlige henvendelser om rullende materiel, driftsforhold m.v. "Sager” af nævnte karakter vil - i et vist omfang - kunne ekspederes gennem foreningens sekretariat. Det henstilles til medlemmerne at respektere nævnte ønske. (BW)

Ny hverveformular følger vedlagt bl.a. til de medlemmer, som ikke fik den sammen med billetter til GDS/HHGB-turen. Vi beder Dem venligst have ulejligheden med at videregive den til en af de mange interesserede, som blot venter på at blive "præpareret”, idet.foreningens arbejde sagtens kunne blive til gavn og glæde for en endnu større medlemskreds end den nuværende. (MB)

Til støtte for klubbens arbejde har vi fra privatbaner modtaget arkivmateriale som gaver. Heriblandt fandtes nedennævnte ,værker, der sikkert vil have stor interesse for vore medlemmet i ind og udland, og de afhændes derfor for højeste antagelige bud, som skriftligt bedes indgivet til sekretariatet senest 1/5-62. (PT)

DENKSCHRIFT AUS Anlass__des hundertjährigen Bestehens der Maschinenund Lokomotivfabrik HENSCHEL’ & SOHN. CASSEL und der Vollendung der Lokomotive Fabriknummer 10000. (Cassel 1910). Henschels 100 års jubilæumsskrift giver en særdeles grundig fremstilling af fabrikernes tilblivelse og vækst. Foruden fotogravurer og kobbertryk indeholder værket ca. 80 billeder af de forskelligste lokomotivtyper, heriblandt også danske. Bogens format er 30x40 cm; 148 sider på svært karton.

SVENSKA JÄRNVAGSFÜRENINGEN 1876-1926, Minneskrift. Stockholm 1926. Indb. Dette storværk, 4 bind samt supplementsbind 1926-45, er vel nok det mest efterspurgte værk om svenske jernbaner, idet det bringer fyldige oplysninger om hver enkelt svensk bane, tilblivelseshistorie,materiel m.v., og der er et væld af fortræffelige fotos af både rullende materiel og faste anlæg. Ca. 2500 sider.

Fuhlberg-Horst: DIE EISENBAHN 1 M BILD (Wunder der Technik). Stuttgart 1924-25,--4 hefter, hver med ca. 100 sider fotos.

De 4 hefter indeholder tilsammen over 1000 fotos af alskens udenlandsk jernbanevæsen fra alle verdensdele: Rullende materiel, banegårde, broer, banebygninger- o. s. v. (PT)

Dette nummer er redigeret at Erik B. Jonsen.