meddelelser fra DANSK JERNBANE-KLUB - M 3/63   -   April 1963

tilbage

Gedser 10/3-1963. F” 4.96 og "vilde” svaner. (foto: PT)

DAMPSÆRTOGS-Udflugt på Æbeltoft -Trustrup Jernbane d. 21. april.

Toget fremføres af D 900 og oprangeres med ældre DSU-materiel samt person- og pakvogn fra ETJ. - Rejsende fra Sjælland benytter tog 709, afg. Kh 6,19 med gennemgående vogn til Hundested havn Færgen ankommer til Grenå havn 11,10, hvor vort tog afhenter os. Ved velvilje fra de 2 gennemføres toget til og fra Grenå havn, selvom havneekspeditionen er nedlagt. Der bliver passende Ophold i Grenå, da maskinen skal drejes og tage vand. Også i Trustrup bliver der ophold, da ETJ-materiellet skal tilkobles. 12.40 går det mod Ebeltoft; toget er arbejdstog, og der er gode muligheder for fotostop efter lokalkendte folks anvisning. Helt exceptionelt bliver der krydsning i Skærsø! Vi er i Ebeltoft kl.. ca. 13.45. På grund af den knappe tid arrangeres ingen fællesspisning på turen, men vi henviser til restaurationen på Hundested-Grenå-overfarten. I Ebeltoft bliver der anledning til at bese ETJs materiel. Men byen har også andre attraktioner end jernbaneterrænet: Fregatten "Jylland”, den gamle farvergård og hovedgaden med det lille kønne rådhus. Desværre må vi atter fra Æbeltoft kl.15,41 for at kunne nå færgen 17,10 fra Grenå havn. Ank. Kb 21.40.

Billetprisen fra Kh bliver ialt kr.40,00 for hele turen. Ønskes kun billet Grenå Ebeltoft og tilbage til Grenå havn, er prisen kr.16,oo. Gruppebiletten fra Kb Grenå havn via Hundested koster 24,80, og denne kan anbefales alle deltagere fra stationer på strækningen Kh-Hillerød, hvor tog 709 standser stationerne Kh, Birkerød, Allerød og Hillerød.

Toget udgår iøvrigt fra Århus H, afg. 8,58. Billetprisen for turen Århus-Grenå havn-Æbeltoft-Grenå havn og tilbage til Århus (206 km) er kr.28,oo. -

Beløbet for billetter bedes indbetalt snarest belejligt på postgirokonto 67394, P. Thomassen, Strandvejen 201, Hellerup. Sidste rettidige indbetalingsdag er (p.gr. af påsken) d. 13/4 på postgiro Og d.16/4 pr. postanvisning eller check. Billetter kan dog afhentes i sekretariatet 17-19/4 kl. 10-17 og lørdag d.20/4 kl. 10-14. Billetterne udsendes sammen med særtogsplanen i videst muligt omfang, men kun ved rettidig indbetaling. Gruppebilletter Kh-Grenå havn kan ikke påregnes efterleverede. I Arhus og Grenå finder billetsalg sted i toget, men kun i begrænset omfang.

Vi håber på god deltagelse! Det er en lang tur, men der bliver meget at se og opleve. Der er meget naturskønt på ETJ, navnlig omkring Skærsø. Mellem Balle og Rosmus ses de store stenlejer, der har leveret stenballast til hundreder af DSB-km, samt Glatved kalkværk (Ny Balle TS) med talrige industribaner. - Vi ønsker alle deltagerne en god og oplevelsesrig tur.

Tillæg II til medlemslisten.


Ny medlemmer:

418 Audun Reitzel, Klintemarken 33, Søborg 419 Gunnar Busk Martinussen, Buddingevej 182, Søborg 420 stud.scient. Jannik Dresling, Christiansvej 1,2., Charl. 421 landsretssagfører ‘-Gustav A. Beier, Nygade 33, Nakskov 422 assistent Ole A. Pedersen, Kongebakken 46, 3.tv., Hoskilde. a, c, d 423 Flemming Voigt, Borups alle 179, NV a, c 424 Fredy Wegge, Møllebakken 22 st.tv., Hillerød a, c, e 425 overtoldassistent B. Rohde Jensen, a, c Elmealle 14 A, Vordingborg 426 Torben Hvid, Sydskriningen 9, Lyngby 427 Lars J. Linde, Månhornsgrand 8, Enskede, Sverige 428 ingeniør Bent Arvid Jensen, Jægersborgvej 29, Lyngby 429 Niels-Folke Vallin, Hverringevej 23, Odense 430 Frank D. Andersen, Flynderborgvej 4, Helsingør 431 trykkeriarbejder Egon Nielsen, Rosenvej 6, Næstved 47 kørelærer Vagn Hansen, Sønderlundsvej 81, Roskilde 432 Jørgen Withus Olsen, Nordborggade 40, 1., Århus C 433 togbetjent Erik Andersen, Lundtoftegårdsvej 5,I.th.,Lyngby a, 434 værkfører Richard Kirchmann, Kagsbro 8, Brh. 435 overassistent Gustaf Faurschou, Skolevej 44, Knarreborg 355 boghandler Johs. Rasmussen, Hjallesevej 6, Odense (355 Christensen: Gothersgade 4,1., Fredericia) udmeldt. 165 Lundorf: H. C. Ørstedsvej 39.. V 308 Mortensen: Holbergsvej 35, Dianalund 47 Rubow udgår (afg. ved (døden) 243 Smidt.: Allehelgensgade 14, l., Roskilde 417 Vindum: a, c, d, smalfilm af rullende materiel 381 telefonmontør Sv. H. Brodersen, Kongehusvej 5, Kolding (manglede i listen) 379 John Poulsen, Rørsangervej 2, NV (manglede i listen) 39 Wilhelmsen: her nr. 32.

PRIVATBANE NYT: På OHJ kørtes med damp (D 857) den 13/2 og 20/2 på grund af store militærtransporter. - VNJ havde den 15/360 års jubilæum uden større festligheder. På VLTJ har der I vinter kørt en del damptog, hovedsagelig godstog. - SNNB måtte ud med damploko 3 og 5 igen den 12-13/2 og 18-20/2 på grund af sne (Se motorfører Brandt Jensens beretning). Den 11/3 måtte GDS erstatte nogle skinnebustog med dieselloko- og motortog, da snedriverne blev for høje til skinnebusserne. Af samme grund måtte LJ ud ad Rødbylinien med sneploven fra Maribo. Det er den kendte lokotender med trætilbygning, og den klarede opgaven til manges forundring. Forhåbentlig har stikkelsbærbuskene, der om sommeren vokser i den, Ikke taget skade af turen. - På ØSJS har damploko 7 været ude med plantog, da der blev for meget sne til skinnebussern;-:-Og det ene dieselloko var brudt ned. - LBs skinnebusmateriel fik "normal” litrering på GDS: Sm 5 og Sp 5, ikke som tidligere meddelt S og T.

DSB-NYT. Nu ringer klokkerne atter for trinbrætterne. Ved køreplanskiftet nedlægges følgende: Broen, Bækkelund, Drantum, Eriknauer, Højgård, Hørup, Lundfod, Nybo, Hagebøl, Romalt, Rørkær og Søften. For Broens og Bækkelunds vedkommende bevares perronen af hensyn til udflugtstog. 8 af de 12 nævnte har tidligere været stationer eller billetsalgssteder! - Hæstrup BS er nedsat til trinbræt (u.s.) pr. 1/3-63. Dejbjerg BS blev ikke som meddelt I pressen helt nedlagt, men nedsat til trinbræt (u.s.) pr. 1/1-63.

TIPS TIL SOHMERFERIEN. Hvis De har tænkt på, at holde sommerferie i Tyskland, bliver De ikke skuffet, uanset hvilken form for jernbanedrift, De foretrækker.

I Tyskland kan man finde alle former lige fra damptog med to-akslede personvogne til moderne styrevognstog. Der findes personvogne med 2 etager og motorvogne med een motor for hver kørselsretning. Af damplokomotiver har Forbundsbanerne (DB) endnu 34 hovedtyper..i drift. Hvis De er interesseret i moderne dieseltog, har privatbanen GELNHAUSER KREISBAHN på strækningen WachtersbachBad Orb (nær Frankfurt am Main) nogle MaK-dieselloko af samme type som Amagerbanens. Hertil kobles en HaK-styrevogn og en HaK-personvogn, begge omtrent som Ods herreds banens BL-vogne. Strækningen er 6,5 km lang og køretiden er 10 min.

Tidligere regnede man med mindst 10 min. til omløb på endestationerne. I dag klarer visse tog sig med 1 min. Hvis De vil se damp, så besøg CHIEMSEEBAHN ved München. Her har eet lokomotiv klaret hele driften siden 1887. Om natten holder lokoet i en remise ved bredden af søen, ved siden af maskinen ligger hjuldamperen, der sejler på søen. Det er ikke hver dag, man træffer remise og både hus under samme tag. Hvis De vil se Mallet-lokomotiver. så tag til Obereviesentalbahn ZELL-TODTNAU. Den er ligesom Chiemseebahn anlagt med 1000 mm spor. Godstoget køres alle hverdage af et E’B-koblet Malletloko, og hvis der er ekstra mange vogne af et C’ C-loko. Persontogene køres af en moderne boggimotorvogn. DB strækningen MOSBACH-MUDAU i Baden er også 100% dampjernbane. Her findes 4 damploko af typen 997. Til denne metersporede bane har DB bestilt 2 diesellokomotiver. En morsom bane er MITTELBADISCHE EISENBAHNENs strækning

B B koblet Malletloko nr:2 tilhørende Hartsfeldbahn. Ophugget 1956 fra Kehl til BUhl Baden med sidelinie til Rastatt. Sporvidden er også her 1000 mm, og en stor del af banen løber i vejkanten med stationer med omløbs- og læssespor på torvet i de små landsbyer. Der findes kun egentlig station i Schwarzach. Her er togleder station og remiser og værkster. Banen har 2 damplokomotiver i reserve, eet "sporvejslokomotiv” med udvendig ramme og et alm., moderne loko, bygget i 1949 Dette var bare et par forslag til baner, der er værd at besøge. Der er mange flere. Billederne stammer fra ,bogen "Brûcke zum Härtzfeld”, udgivet af,hr. Seidel i Schwabisch Gmünd. Bogen handler udelukkende om denne smalsporede bane fra Aalen over Neresheim (i Baden-Württemberg) til Dillingen(i Bayern—Härtsfeldbanens personvogn nr. 10 købt i 1949 af De schweiziske Forbundsbaner (Brünigbanen)

MARIBO BANDHOLM TIL SOMMER

Efter at bestyrelsen fra Lollandsbanen har modtaget tiderne for ankomst hhv. afgang for forbindelserne med København i sommerkøreplansperioden er museumstogets køreplan nu lagt som nedenfor anført og indsendt til Statsbanernes køreplanskontor til optagelse i den blå og den grønne køreplan i sommer.

Togene 453 og 458 agtes fremført som blandede tog, hvori medføres nogle af klubbens godsvogne, der tillige med en person og en pakvogn henstilles dagen igennem i Bandholm By som "blikfang”. Billettaksterne bliver de samme som sidste sommer, nemlig kr. 2,00 for en enkeltrejse og kr. 3,00 for retur. Børn mellem 4 og 12 år befordres for halv pris. For befordring på II klasse opkræves et tillæg på kr. 1,00.

Foreningens medlemmer har mod forevisning og kontrolklipning af gyldigt medlemskort ret til en frirejse med banen. Gyldig Søn- og helligdage 26/5-15/9 1963:


G 453 M 455 p 457 p 459 p 456 B 458 p 460
2.3 3 2.3 2.3 2.3 2.3 2.3
10.00 12.00 14.00 16.20 af Maribo an 13.30 15.25 17.55
X X X X Maglemer .. X X X
10.30 12.18 14.27 16.47 Bandholm By 13.03 14.53 17.25
10.35 12.20 14.30 16.50an Bandholm Havn af 13.00 14.50 17.20

Alle tog kan endvidere standse ved Grimstrupvejen og ved Merretskov trinbræt såfremt, der er rejsende at optage eller afsætte. Tog 455 er motortog, øvrige tog damptog.

Lidt facts om ETJ. Åbnet 27/3-1901, 2 km + havnebane i Æbeltoft. 6 stationer og 7 trinbrætter, hvoraf 2 (Stubbe Syd og Grenåvej) "uofficielle”. Ny Balle TS endvidere med pr. siddespor til Glatved kalkværk. Under besættelsen havde den tyske værnemagt fået anlagt 2 sidespor; det ene ved Trustrup var en forløber for "vognbjørnene”, idet tankvogne med flyverbenzin til Tirstrup flyveplads kunne køres ud på blokvogne, der så blev trukket af lastbiler ad landevejen. Det holdt vejene ikke til, så benyttelsen af sidesporet hørte hurtigt op. Det andet sidespor udgik fra Gravlev til Tirstrup flyveplads; man nåede at fuldføre anlægget af planum, men der blev kun lagt et par hundrede meter spor inden kapitulationen. - Af materiel har banen haft 5 damplokomotiver, hvoraf kun nr. 5 stadig eksisterer. Det er hensat i Trustrup, og det. er absolut ikke tjenstdygtigt. (ex BBS 2).

Af motorvogne 3 (hvoraf een udrangeret) og motorlokomotiver 2. Af person- og rejsegodsvogne ialt 9 og af godsvogne ikke mindre end godt 70! Af de sidstnævnte var langt de fleste åbne godsvogne til stentransporter, der altid har været og stadigt er banens hovedindtægtskilde. Der nu kun et par enkelte tilbage af godsvognene de fleste er solgt til andre baner, hovedsageligt til DSB. ETJ har altid haft en ret god persontrafik, navnlig i forbindelse Grenå . Jernbane-trafiken tog et betydeligt opsving, da nogle af banens tog gennemførtes til og fra Grenå (1925), til Grenå havn i forbindelse med Grenå-Hundested overfarten. Som kuriosum kan nævnes, at ETJ er den eneste bane, der har fået oprettet et trinbræt på en DSB-strækning! Det var Homå (mellem Trustrup og Alsa) , der for ETJs regning anlagdes i 1926, og kun privatbanens tog standsede der i de første år. DSB ville ikke kendes ved det før i 1928 (nedlagt 1955). - Af ETJs faste anlæg kan nævnes! Remiser, værksteder og drejeskive i .Æbeltoft. Hyllested er krydsningsstationen det sidesporanlæg mellem Ny Balle og Rosmus; høj stenlæsserampe i Balle: drejeskive og remise i Trustrup. Af landskabelige seværdigheder kan nævnes Stubbesø og det stærkt kuperede terræn med plantagerne mellem Dråby og Vibæk T.

Afholdte møder m.m.

Søndag den 24/2 var der arrangeret forevisning af Helgoland maskindepot. I hold blev deltagerne vist rundt på maskindepotets område. I en af hallerne stod 4 røde lyntog side om side, de var "arbejdsløse” p.gr. af isen, der havde medført, at de ikke overførtes over Storebælt. Også Mo-vogne fik vi forevist og på forpladsen så vi tankningsanlæg m.m.

Mandag den 18/3 fortalte fung. overingeniør, afdelingsingeniør Simenfeldt Nielsen fra DSB om anlægsarbejderne i forbindelse med Fugleflugtslinien.

Efter foredraget besvaredes spørgsmål fra deltagerne og aftenen sluttede med kaffe og tedrikning.

SNEVINTEREN PÅ STUBBEKØBING-NYKØBING-NYSTED BANEN. (ved motorfører S. Brandt-Jensen, SNNB)

Jeg har flere gange {snart mange) med skinnebus siddet fast i meterhøje snedriver, 4-6 gange været med lok. 3 ovre at rydde sne på Nystedstrækningen. Mandag den 18/2 skulle jeg ligeledes have været derover (der lå, sidst jeg var der 13/2, på steder sne til midt på skorstenen), men den dag måtte vi helt opgive på grund af meget kraftig snefygning her. (Endnu (den 25/2) har vi ikke været der siden 13/2).

Tirsdag den 19/2 startede vi med snerydning her på Strækningen med 2 lok. Vi nåede Nykøbing 20/2 kl. 19.00, men Nykøbing havde da prøvet at få sne, så det var galt med sporskifterne. Vi kom hjem igen samme aften kl. ca. 23.00 og aftenen før kl 0.30, hvor jeg nåede til Horbelev. Denne gang var alle udgravningerne helt lukket. Ja, de to, 3 og 5, har rigtig. måttet prøve kræfter med naturen.

Det lyder måske barnligt, men under sådanne forhold (hvad privatmand ikke kan forstå), kan man mærke, hvordan man holder af en sådan maskine, som man har arbejdet med siden ca. 1930, men jo mest i perioder, hvor der skulle bestilles noget; det er jo unægtelig lettere at trykke på en startknap på en motorvogn og så suse afsted.

Jeg ville faktisk have tilskrevet Dem forlængst, men har dårlig haft tid dertil, da vinteren næsten helt har lagt beslag på mig, ligeledes på min kollega, da vi to jo desværre er de eneste her på banen, der må fremføre lokomotiv.

Dampnyt fra DSB:

p 931 (Jernbanemuseet) er hensat i Lunderskov den 9/1 1963. D 850 er den 6/2 1963 overført fra 2. till. distrikt. Den blev L-rep. den 10/1 1962 og har siden da stået kold som reserve i mdt. Es. D 826 er den 19/2 1963 kommet tilbage til l. distrikt efter S-rep. på eva.

PR 908 er nu den sidste køreklare PR-maskine Den er stationeret i Es. PR 921 hensattes i 1961 i Bm. og PR 905 hensattes ved årskiftet. Når den er blevet udtørret hensættes den i Va.

Følgende maskiner er i revideret, køreklar stand hensat: R 946 i Pa efter 1 rep.
N 205 i Pa efter L-rep.
H 798 i Fh efter S-rep
H 800 i Fh efter S-rep.
F 653 i Str eft. S-rep.
F 694 i Str eft. S-rep.

Bl.a. p.gr. af issituationen særtog med damploko. Foruden været i drift: E 971, E 974, på gr. af issituationen har der i 2. distrikt har der været kørt en hel del særtog flere loko af litra D har bl.a. følgende loko H 785. N 209, R 948, R 959.

Så fik vi den længe ønskede "SKOVVOGN” Ved velvilje fra DSB har vi erhvervet "Specialvogn 516”, der indtil fornylig havde hjemsted i Køge. Det er en af de åbne nærtrafikvogne, der lige fra 80’ erne og til S-togenes anskaffelse var faste vogne i Klampenborg- og Holtetogene i sommerperioderne. Vognen, vi har fået, er bygget i Strømmens mekaniske Værksted ved Oslo i 1897 og var den sidste i nummerrækken: Ge 1345. I 1936 blev den omdannet til telegrafvogn nr. 16, fra 1949 kaldet "Værkstedsvogn for Signalvæsenet nr. 16” og endelig omlitreret i 1958 til Specialvogn nr. 516.

Vognen er i god stand og ikke synderligt ombygget. Der er naturligvis intet inventar i den. Nu er spørgsmålet bare: Skal vi sætte skydevinduer i den eller lade den være som den oprindelig var, nemlig helt uden vinduer? Først omkring 1907 fik vognene skydevinduer - sikkert efter utallige klager over støv røg og kulstykker - og først i 1916 fik vognene overgangsbroer. Mon ikke mange af vore medlemmer husker hjemfarten fra "Bakken” en lun sommeraften, hyggeligt rumlende i "skovvognene” i det skånsomme skær fra olielamperne, når det elektriske lys svigtede. Mon ikke man sad hånd i hånd med sit livs udkårne eller samme aften anskaffede hjerterdame? - Kom til Bandholm, når vi engang har fået vognen klar; så kan De opfriske glade ungdomsminder. (PT)

Møder og udflugter:

Programmet i M 1/63 over møder og udflugter annulleres. Søndag den 7/4 1963 kl 10.00 afholdes "Film-formiddag” i DSB Kino, Københavns hovedbanegård. Programnet er:
"Sommartåg” (SJ-film om dampdrift på Malmø-Simrishamn banen)
"Lok” (Nohab-film om lokomotivleverancer til nordiske statsbaner)
"Malmtåg 9001” (TGOJ-film om malmtrafik) .
"Den daglige Dont” !GDS-film) .
"Sommertrafik 1938” GDS-film)
"Sommertrafik 1947” GDS-film)
"Minuten des Abschieds”
(SBB/DB/DSB-film om et internat. eksprestog.)

Da lejen af lokalet er noget større end sædvanlig, imødeses medlemmernes forståelse af en entreafgift på kr. 2,00. Gæster vil kunne medtages til samme takst. Beløbet vil blive opkrævet ved indgangen.

Søndag den 21/4 1963 arrangeres udflugt med dampsærtog på ETJ (Ebeltoft-Trustrup Jernbane). For deltagere fra Sjælland arrangeres grupperejse via Hundested-Grenå. Se iøvrigt side l og 2.

Mandag den 29/4 1963 kl. 20.00 afholdes ordinær generalforsamling i NIOGTs lokaler, Sveasvej 8, København V. Gyldigt medlemskort skål forevises ved indgangen. Dagsorden efter lovene s § 6 med tilføjelse af punkt 6: Eventuelt. Den nuværende bestyrelse er villig til at fortsætte. Evt. forslag til nyvalg af formand og bestyrelse må være indgivet til sekretæren senest den Efter generalforsamlingen vises film fra foreningens udflugter, såfremt tiden tillader det.

Torsdag den 23/5 1963 arrangeres udflugt med dampsærtog fremført af P-maskine København H-Køge-Næstved-Rødby Færge og retur Nykøbing Fl.-Ringsted-København H. Efter ankomsten til Rødby Færge forevises banegården og der bliver herefter mulighed for udflugt med færgen til Puttgarden eller for kørsel Rødby Færge-Maribo-Bandholm-Rødby Færge med særtog. Nærmere meddeles i næste M.

RATIONALISERING AF FORSENDELSERNE: På grund af de talrige klager over udeblivelser af medlemsbladet, fejle adresser m.m., der har forårsaget misbrug af sekretariatets telefon - også udenfor "kontortid” - har vi selv overtaget udsendelserne, hvorved vi sparer en del porto og samtidig selv kan bestemme, hvornår vi vil have udsendt meddelelser m.v. - Skulle der trods al påpasselighed have indsneget sig fejl i vore nyadresseplader, er vi taknemmelige for rettelser.

Sekretariatets adresse: P. Thomassen, Strandvejen 201, Hellerup. Postgiro 67394, tlf. HE 794 v, kun tirsdage-fredage og kun kl.l0-14. NB. Sekretariatet lukket 10.-16.april, begge dage inkl.

DANSK MODEL JERNBANE KLUB fejrede sit 25 års jubilæum med et 3-dages program. Den 24/3 var der arrangeret særtogstur med et 4-vogns lyntog Kh-Hillerød-Helsingør-Skodsborg-Kh; der var ca. 100 deltagere.

ANNONCE: FINSKE: SMALSPORBANER. Oplysninger, helst på engelsk, samt fotos ønskes til bogudgivelse. P. R. Booth, 149 Bargates, Leominster, England.

DER ER ALT FOR MANGE RESTANCER! Kassereren beder os meddele, at KONTINGENTER ikke er navnet på en by i ydre Mongoliet, men noget mere nærliggende. Da den sidste frist for betaling er overskredet, bedes de resterende kontingenter betalt snarest muligt. Adgang til generalforsamlingen d. 29/4 er betinget af gyldigt medlemskort (rød 1963-kvitteringsk.)

Sidste: Mh 364 leveret (i drift Kb). Hs 373 (gl.type) udrangeret (hensat); Hs 388 sendt fra Kb til Gb; skal sammen med Hs 415 afløse i Hedehusene. Til erstatning har Kb fået F 485 fra Slagelse, der nu har 2 Mb. Mt herfra er sendt til Gb.