meddelelser fra DANSK JERNBANE-KLUB - M 4/64   -   April 1964

tilbage

STUBBEKØBING-NYKØBING-NYSTED BANENS damplokomotiv nr. 3 på drejeskiven i Stubbekøbing. (foto SR 1955)

Ordinær generalforsamling

afholdes tirsdag den 28(4 1964 kl. 20,00 i det nye Folkets Hus, Eng havevej 40, København V.

Dagsorden efter lovenes § 5. I henhold til denne paragrafs punkt 4, valg af medlemmer til bestyrelse m.v. i henhold til § 4 afgår efter lodtrækning: B.Chorfitzen, P. Thomassen og H.O.Thorkil-Jensen, som suppleant Erik B.Jonsen og som revisor Erik Wilhelmsen. Da vi hidtil kun har haft een revisorsuppleant, men ifølge de nye love skal have to, skal der også vælges et. medlem til denne post. Efter generalforsamlingen vises B. Chorfitzens film med Museumstoget og Lollandsbanen.

Opmærksomheden henledes på lovenes § 2, hvorefter medlemmer, der ikke inden l. april har betalt kontingent, behandles som udmeldt af foreningen. Medlemskort skal forevises ved indgangen.

KØBENHAVN H-NYBORG-SVENDBORG og omvendt. Udflugt den 3/5-1964 - se side 2.

Udflugt til Valby Gasværk afholdes lørdag den 9/5-1964 kl. l5,00 ved indgangen ved Retortvej Bemærk tidspunktet, der lukkes præcis kl. 15,00. Der bliver lejlighed til at fotografere Valby Gasværks damplokomotiv nr. 5 under damp. I remisen kan loko 1 og 3 samt to smalsporede damp- og et dieselloko beses. Der sluttes med en rundgang gennem gasværket. Pris for deltagelse i arrangementet kr. 2,00, der betales ved indgangen. I næste "M” bringes en kort beskrivelse af gasværkets jernbaneanlæg,om de nævnte damploko kan kort meddeles følgende:

Nr. l (Bt) ("Hannoversche Maschinenbau Actien-Gesellschaft) Nr. 3 (Bt) Vormals Georg Egestorff, Linden vor Hannover” Nr. 5 (Bt) "Orenstein & Koppel, Berlin-Drewitz” (Bt) "W. & G. Bagnall, Stafford” (sporvidde 600 mm) (Bt) "Krauss & Cie, München (sporvidde 785 mm) 4725/1906 4727/1906 10247/1928 1845/1907 7036/1915

Lokomotiv nr. 1-5 og 1845 har været i drift på Gasværket, nr. 7036 kommer fra Hedehusene Skærvefabrik. De to smalsporede tilhører Teknisk Museum. Nr. 5 anses for at være det største B-koblede lokomotiv herhjemme, til gengæld må 1845 kunne anses for at være blandt de mindste.

Befordring til Valby Gasværk kan finde sted med KS bus linie 21, stoppested "Retortvej” eller med S-tog til Valby station. Herfra ca. 15 minutters spadsering. Desuden mulighed for parkering af egne køret-øjer ved værket.

I weekenden 6-7/6 planlægger vi en tur til BYVALLA-LÅNGHYTTANS JÄRNVÄG i Sverige. Prisen for deltagelse bliver mindst kr. 150,00, og vi regner kun med ganske få deltagere. Send venligst sekretariatet et brevkort, såfremt De er interesseret i at deltage så kan vi nogenlunde beregne deltagerantal og pris.

BLJ er 27 km lang og åbnedes for drift i 1891, sporvidden er 891 mm. Byvalla er station på SJ mellem Krylbo og Storvik, 638 km fra Malmø. I Långshyttan er store järnbruk. Alle tog fremføres med damploko, og der er stadig eet personførende tog på hverdage, et blandettog der fører bade l. og 2. klasse. Det ventes, at banen vil blive nedlagt i nær fremtid. Nedenfor lokomotivoversigt. Nr.6 anvendes til strækningskørsel, nr. 4 og 8 rangerer i bruket. Reserve er nr.5 (til strækningskørsel) og nr. 9 (til rangering).

BLJ nr. 4 "Långshyttan” O-C-O (t) Motala mek. Verkstad BLJ nr. 5 "Thor” l-D-O Vagn- och Maskinfabriken Falun BLJ nr. 6 l-D-O (t) Motala mek. Verkstad BLJ nr. 8 O-C-O (t) do. BLJ nr. 9 l-B-O (t) do.

Undervejs er det hensigten at aflægge den svenske museumsbane Östra Sedermanlands Järnväg i Södertälje ved Stockholm et besøg.

Nyborg-Svendborg.

Søndag den 3/5-1964 har Dansk Jernbane-Klub bestilt særtog ad Svendborg-Nyborg Banen.

Materiellet til særtoget stilles af de nordfynske privatbaner: damploko OKMJ 14, 2 OMB B-vogne, 1 MB C-vogn og OMB BE 7. Sådant materiel har også været anvendt på de sydfynske strækninger.

Som på tidligere ture arrangeres fotostop på visse stationer og enkelte steder på fri bane. Da der ikke findes drejeskive i Svendborg, videreføres toget til Ringe, så maskinen kan løbe forlæns også på turen tilbage mod Nyborg. Den forholdsvis høje pris skyldes bl.a. ekstra udgifter i forbindelse med lokomotives forsyning med kul og vand, der ikke mere findes på de sydfyenske baner. (!) Særtogets køreplan:

København H afg. 8.30 Ringe afg. 16.00 Vi håber medlemmer Nyborg Fgh. ank. 11.13 Svendborg ank. 16.30 ne vil slutte talrigt op Nyborg Fgh. afg. 11.30 ca. Svendborg afg. 17.05 om dette arangment. Svendborg ank. 13.10 ca. Nyborg Fgh. ank. 18.30 , som bekendt Svendborg afg. 14.15 Nyborg Fgh. afg. 18. 55 kendt nedlægges SNB Ringe ank. 15.30 København H ank. 21.56 den 30/5, og det bliver uden tvivl Nyborg Syd - Svendborg og Svendborg - Skårup som det sidste damptog Svendborg - Stenstrup som arbejdstog. i "Bønkelfærgen”s historie.

Tilmelding sker ved indbetaling af: kr. 50,00 (Kh-Ng-Svg-Re og retur) eller kr. 23,00 (Ng-Svg-Re og retur) (børn under 12 år halv pris) til kassererens postgirokonto 117 380 (Mogens Bruun, Lindehøjen 10, Vanløse) senest den 28/4.

Billetsalg finder sted på generalforsamlingen den 28/4 og i sekretariatet i tiden 28-30/4 kl.10-14 . Postkvitteringen bedes medbragt, den ombyttes i toget med billet. Opmærksomheden henledes pa, at sekretæren ikke kan besvare spørgsmål vedr. turen, hverken telefoniske eller skriftlige.

Der fremstilles tre postkort i forbindelse med turen: SNB l: Nyborg Lokalst. med tog ca. 1906, SNB 3: damploko SNB 3, SNB 2: SNB.s station i Svendborg 1897. Pris pr. stk. kr. 1,00, porto 0,15. 176/1897 107/1909 566/1916 273/1901 ? /1898

Et af vore medlemmer er i færd med at reparere klubbens telefoner, han savner 1 mikrotelefon (d.v.s. selve røret) til en telefon model ca. 1895, og 1 hørerør til en vægtelefon model 1886. Telefonerne stammer fra forskellige privatbaner. Kan De skaffe omtalte dele, bedes De henvende Dem til herr J. Kirchhoff-Jørgensen, Solvej 4, II, København F (telf. GO 9268). /SJ/

Nye medlemmer:

529 Kjeld Christensen, Kommunekontoret, Højby Sjælland 532 Kåre Christiansen, Lystoftevej B, Lyngby 541 civilingeniør Otto Dahn, Tjørnevej l, Borup 418 Niels Forschid, Femte Juni Plads. 7, F 533 Arne Flindt, Nyrupsvej 5, Svinninge 531 Peter Fredberg, Himmerlandsgade 101, Års 522 Bjarne Paaske Frederiksen, Sigurdsgade 13, 4, N 540 Jørgen Frederiksen, Strandvej 60, Svendborg 524 Peter Hagen-Sørensen, Hjortebjergvej 32, Odense 39 lagerforvalter T. Hall-Nielsen, Lyngby Hovedgade 86 D, 2 th, Lyngby 535 B. Lindegaard Hansen, inspektørboligen, St. Hans Hospital, Roskilde 527 fru Lizzi Hansen, Glucksvej 16, 3.th., SV 537 Peter S. Iskov, Pr. Christians alle 14, Fruens Bøge 525 cand.mag. Fru Anne Jacobsen, Åbakkevej 29, F 435 lokomotivfører Bertram Jensen, Sæddingevej, Rødby 15 kontorfunktionær C.O. Jensen, Kastaniealle 13, Nykøbing Fl. 539 Peter S. Jensen, Bjerregårdsvej 23, st., Odense 520 trafikkontrollør Søren Bøgh Jensen, C.F. Richsvej 90, F 528 postbud Jens Erwin Kirkegaard, Gustav Johannesensvej l, F 519 lokomotivfører K.B. Knudsen, Smaragdvej 4, Herlev 526 Finn Allan Nielsen, Ørnevej 24, st.tv., NV 386 John Nielsen, Nørre alle 37, Århus C 530 Torben Nielsen, Bellahøjvej 6, 4.th.øst, Brønshøj 95 Poul Erik Olling, Strindbergsvej 18, 1, Valby 536 Jørgen Pedersen, Brønshøj Kirkevej 4R, Brønshøj 518 lokomotivfører E. Greve Petersen, Strødamsvej 26, 532 sekretær, cand.jur. Arne Schøning, Gudrunsvej 14, Charlottenlund 534 redaktør Per Sabroe, Hovedgaden 6, Hørsholm 538 Jens Stensgård, Åmarksvej 6, Egåbro, Risskov 521 Poul Erik Topshøj, Nivågade 3, 3.th., N 542 ingeniør Lennart Welander, Sturerlatån 11, Lidningø 1, Sverige 543 civilingeniør Holger Madsen, Herlufsholmvej l8, Næstved 544 ekspedi tionssekretær, cand. jur. Ove Rybner, Amager Fælledve.j 5, S 545 Jarl Hildebrand, Skimminge 45, Maribo 546 driftsbestyrer G. Thøge, Parkvej l, Hillerød 547 direktør Ove Treschow Kübl, Gothersgade 10.K 548 Det, nordjydske Landsbibliotek Ålborg

Adresseændringer

388 instruktør Anker, Bagsværdvej 2 B, 3, Lyngby 346 landinspektør Svend Balslev, Dronningensgade 59, 3., K 517 assistent Knud Bengtson, Classensgade 11 A, l, Ø 98 Jens Bruun-Petersen, Schleppegrellsgade 6, 3.th.,.N 154 ingeniør Jørgen Christensen, Kongsnæsvej 13, Næstved 471 Erik Hansen, Puggaardsgade 5, V 116 Kurt Wessel Hansen, c/o A.C. Andersen, Markskellet 4, Espergærde 112 Willy Hansen, Gl. Skolevej 7, st., Ballerup 225 fuldmægtig H. Haxthausen, Legation de Danemark, Herman Ottq-ut 8, Budapest II, Ungarn 19 Jørgen Jarler, Dr. Priemesvej 6, V 510 L. Haagensen, Annebergvej 11, Brønshøj 177 ingeniør Norton .Jensen, .Jernbanegade 9, l, Haslev 232 Tonny Jensen, c/o Eigil Vangsen, Lundebjerggårdsvej 294 st., B, Skovlunde 385 Læge Aage Munk Jen-sen, Balticagaarden, Axeltorv 5, Næstved 120 Uwe Jepsen, Beinbek (Bez. Hamburg), Am Krähenwald 20 Tyskland 10 fuldmægtig Børge Jessen, Vanløse alle 55, Vanløse 437 togbetjent S. V. Jonvald, Hvidovrevej 258 2, Hvidovre 129 trafikassistent O.W. Laursen, Nygade 20, 3, Silkeborg 480 trafikassistent C.S. Matthiesen, Sundsmarksvej 24, Sønderborg 133 Børge Nielsen, Vermundsgade l2 1.tv., Ø 134 civilingeniør Ib Baagø Nielsen, Kronprinsessegade 49, 2.th., K ~64 trafikassistent Ove Scheel Nielsen, Mellevænget 9, Nyborg 314 lokomotivfører S.O. Nielsen, Jellingevej, Padborg 372 Søren Møller Nielsen, Kolding landevej 82, Vejle 477 overassiste Hans Jørgen Nutzhorn, Hejrebakkevej 55 Værløse 75 .elmontør John. Albøg Olsen, Teglovnsvej 36 Ringsted 208 Willy Suhr Rasmussen, Skovvej 48, Sakskøbing 327 Ulf Save, Bøgebakken 28 Helsingør 151 sekretær F.Heshauge Sørensen, Lundebjerggårdsvej 38,3.th. Skovlunde. 16 Guarin Fox Maule, Tårbæk Strandvej 59 K, Klampenborg. 439 Jørgen Gødert, Køgevej 122,2.tv., Roskilde.

Andre ændringer m.v.

76 ekspedetionssekretær M.Krøijer Christensen, Aggebovej 21, Allerød. 386 Bryholt: udmeldt 39 Dueholt: udmeldt 435 Faursehou: afgået ved døden 15 Guntofte: udmeldt 73 K.E.Jørgensen: a,c,f, Sjæll.Jb. 399 Finn Beyer Poulsen: a,e,d,f SB, modeljb, sporveje 418 Reitzel: udmeldt 316 Sigismund: a,c,d,e,f,g, sporveje 194 Berggreen: udmeldt 423 Voigt: slettes af listen.

BOGANMELDELSER :

Jernbanemusset har udsendt en ny og udvidet udgave af heftet "Jernbanemuseet i København”. Det nye hefte fortæller på 32 sider om jernbanens historie og gennemgår derefter museet lokale for lokale. En side i heftet er reserveret en oversigt over lokomotiver og vogne tilhørende museet. Der er 12 fotografier, heraf 2 helsides, visende interieur fra Christian IX’s kongevogn (S l, 1872) og den malede opslagstavle fra Klampenborgbanen. De mindre foto er modelfoto og interieurs fra musset.

Omslaget er svagt grønt karton med et kobberstik af et gammelt lokomotiv og en lokomotivtegning af Eckersberg fra 1837.

Det er en nydelig lille bog, der præsenterer sig fint. Den sælges i musset for kr. 1,50. (SR)

MARIBO-BANDHOLM JÆRNBANE Beretning om Driften 1963 (2den Driftsperiode)

For anden gang udsender foreningen sin driftsberetning, der fortæller om resultaterne, der er opnået med museumstoget på Lolland. Ligesom i beretningen for 1962 er stavemåde og sprog holdt i den ved Bandholmbanens åbning anvendte stil. Der er bl.a. oversigter over "Drifts-Materiellet”, Togenes benyttelse, Sammenligning,’: af toggang og benyttelsen af togene 1962 og 1963 og "Oversigt visende de af materiellet gjennemløbne Miil”. Et enkelt fotografi visende lokomotivet "KJØGE” udstillet foran Stevns Museum er medtaget i beretningen. Den sælges for kr. 4,00 (+ porto 0,50) hos sekretæren. (SR)

Restaurering:

I Klampenborg går det godt fremad, men der er nok at tage fat på, så mange flere er velkomne. I.påsken blev der taget et ordentligt nap; påskelørdag blev der gjort hovedrent, idet nogle medlemmer havde faet lokket deres koner med pa "skovtur”. ØSJS E 26 (tidligere omtalt som E 23; imidlertid er de oprindelige påskrifter forlængst forsvundet fra vognen, en granskning af gulnede skrifter klarlagde, at det var nr. 26 ventes færdig til tiden. Den i M 3/64 omtalte dresine er nu atter samlet og har fået nyt trædække. En maler vil tage sig af dens maling og staffering og samtidig forsyne E 26 med påskrifter. Der er blevet tid til at påbegynde maling af HHGB D l, og hvis der melder sig medlemmer nok, skulle det være muligt at have udskiftet de ca. 50 dårlige brædder i "forsiden” til pinse. DE er velkommen i Klampenborg lørdag og søndag. .

Påskedag var arbejdsholdet i Roskilde for at arbejde på loko ØSJS 6. Førerhuset genopbygges i helt nye plader. Vandkasserne blev mønjet indvendig, et ubekvemt og ubehageligt arbejde, men heldigvis viste de sig at være i meget fin stand. Der vil fremdeles efter aftale blive arbejdet i Roskilde (oplysninger hos Robert Jørgensen, telf. 55 7481).

I Maribo har vort loko OHJ 5 været gennem en større "make-up” især i førerhuset. Det er bl.a. lokomotivfører Jensen ("Nr. 5’s far”), der har ofret mange dage, selv i den strengeste frost, i remisen i Maribo.

Bænkevognen i Vejle arbejdes der stadig på, den ventes dog først færdig til pinse og; ikke som nævnt til påsket. Inden sæsonen starter til pinse er der mange ting, der skal ordnes både i Kl. og på Lolland. Men et af .det kan ordnes som "hjemmearbejde” f .eks. reparation at lygter, skilte, meldeklokker m.m.

MARIBO-BANDHOLM Sommerkøreplan, gyldig 17/5 - 27/9 1964: B 451 P 453 p 455 p 457 3. 1.3 1.3 .00 14. o 15.40 Maribo Grimstrupvej Maglemer Merretskov 10.38 12.23 14.58 16.08 BANDHOLM BY 11.13 10.40 12.48 14.55 16.40 Bandholm havn 11.10 anm Tog 460 er motortog og løber kun 28 6 - Til togene 453/545 og 457/458 skal der etableres dampskibsforbindelse i Bandholm Havn og todækkeromnibusforbindelse i Maribo med Sakskøbing.

Køreplanen optages - som sidste sommer - i DSBs publikumskøreplaner. Tiden nærmer sig hastigt 17/5 og vi har endnu kun modtaget ganske få til sagn om tjeneste i Maribo til sommer. Vi håber meget snart at høre fra mange, der vil deltage i sommerens kørsel med vort museumstog. Det er nødvendigt, at vi i god tid ved, hvor meget personale vi har. Vor jernbane skal jo ligesom de rigtige køre hver søndag, kik hellere straks på kalenderen, find et par søndage og ring eller skriv til nedennævnte. Vi vil så vidt muligt søge at skaffe billig transport, derfor må vi også i god tid vide, hvem der kommer. Vi vil også forsøge at forbedre overnatningsmulighederne. De skulle prøve at tage til Maribo allerede lørdag, overnatte i vor sovevogn og være med allerede ved opfyring og klargøring af materiellet. Forholdene er primitive, kammeratskabet godt, og De kan stole på, at Maribobagerens rundstykker smager godt efter sådan et morgenjob.

For personalet afholdes instruktion i Klampenborg lørdag den 25/4 kl.15 og mandag den 4/5 kl. 19.30. Reglementet gennemgås og desuden er der mange andre ting, der skal omtales og drøftes.

Fra begyndelsen af maj er plakater med den nye køreplan klar. Skulle De have mulighed for at opsætte en plakat på et "godt sted” vil enkelte eksemplarer kunne rekvireres ved henvendelse til P.Skebye Rasmussen, Ny Ordrup Sidealle nr. l, Charlottenlund.

Henvendelse vedr. tjeneste bedes rettet til:
trafikafd.: Børge Chorfitzen, Tagensvej 169, NV, telf. TA 5743 (HE 7109) maskinafd.: Svend Jørgensen, Blichersvej_5,1:, Helsingør.

Kender De, Lokomotivfyrbøder og Lokomotivfører O L S E N . J E N S E N?

De er’ tegnet af lokomotivfører P.Schadler-Nielsen til Dansk Lokomotivmands Forbund. Tegningerne bragtes i Dansk Lokomotiv Tidende for ca. 15 år siden. De gengives her med tilladelse af såvel tegneren som DLF, der desuden har stillet klicheerne til vor rådighed. Tegningerne har, da de tryktes i Lokomotiv Tidende, haft aktuelle begivenheder som forbillede. Denne gang er det et af de fra Sydfynske Jernbaner (SFJ) overtagne damploko, der volder kvaler. - Olsen søger efter vejledning i "Damplokomotivet og dets Betjening”.

NYT fra-nær og fjern ------

l. Weltausstellung Des VERKEHRS. MÜNCHEN 1965. Til deltagelse i den internationale trafikudstillinig:, der skal afholdes München Ausstellungspark på Theresienwiese,der sikkert vil være en del læsere bekendt p.gr.af oktoberfesterne der også afholdes har Til rådighed for jernbanen bliver ca. 10.000 m under tag og ca. 30.000 friland. Jernbaneafdelingen vil blive opdelt i følgende grupper: l) Lokomotiver og motorvogne, 2) Vogne til personbefordring, ) Vogne til godsbefordring, 4) Værkstedsvæsen, 5) Bygningsvæsen, 6) Driftsanlæg, 7) Kundeservice, persontrafik, b) Kundeservice, godstrafik. B: Særlige baner (f.eks. sporveje, tandhjulsbaner, svævebaner).

RUNDT OM I LANDET,

står der udrangerede jernbanevogne, der bruges til mange forskellige formål. I en grusgrav, der ejes af et entreprenørfirma i Tåstrup pr. Harlev ved Århus står således en post pakvogn med tagrytter, litra DO nr. 5617. Posthornet figurerer stadig på siderne af vognen, ligesom brevkasserne forefindes. De er ikke forsynet med skiltet "Brevkassen tømmes ikke”, men det er vel alligevel tvivlsomt, om breve, lagt i kasserne, bliver befordret, og der er sikkert heller ingen, der kunne finde på at lægge et brev deri. - Det er pudsigt, at de indvendige skilte, vognen var forsynet med, da den sled jernbaneskinnerne blanke, medens flittige og travle postmænd arbejdede i den, endnu forefindes, nemlig "Spar på lyset” og "Brandinstruks” begge underskrevet af generaldirektoratet for post- og telegrafvæsenet, og skiltet "Fortegnelse over post- og telegrafvæsenets ejendele i vognen, underskrevet af jernbane postkontor 2. Disse ejendele forefindes imidlertid ikke. - Vognen, der er forsynet med en varmeovn, er noget forsømt både udvendig og indvendig, og det kan ikke siges, at den pynter på stedet, men den har dog sin mission, idet den bruges som kontor og frokoststue, og den yder da også beskyttelse under en regnbyge, men en gang maling i hvert fald udvendig ville da pynte godt på den. . (O. Boye)

HFHJ har af DSB købt ECO 6218 og 6201. De skal ombygges til rejsegods- og kedelvogne til togopvarmning. De forsynes med en oliefyret dampgenerator som LJs . kedelvogne. HFHJ kan da også om vinteren få CL-vogne fra DSB i de gennemgående løb. Banens egne vogne forsynes også med dampvarme og kakkelovnene fjernes. SR Følgende arbejder skal udføres/er udført på DSBs centralværksted i Kh: D 825: S-rep - MT 155 Rev. - E 998 O-rep.

Se bemærkningen vedr. D 825 i M 1/64. (P.J.)

I dette nummer af "M’” s oversigter over statsbanernes damplokomotiver og motormateriel pr. 31/12-63 kan foretages følgende rettelser og tilføjelser siden nytårsskiftet er følgende damplokomotiver udrangeret: D 817! 839, 841, 845, E 965, 968, 970, F 424,425, 430, 432, 436, 437, 444, 452, 666, 669, 672, 676, 678, 684, 690, H 797, PR 905 samt R 936,949. Følgende motorvoge er udrangeret: MF 540,544. De under §§) nævnte 26 motorvogne ombygget tl 1900-serien er:-1960, 1961, 1973, 1975, 1977, 1978, 1980-1999. (Siden nytår er følgende MO ombygget eller under ombygning: 1951,1954,1962, 1974 og 1976). yderligere seks MH-ere: 392-397 er leveret fra A/S Frichs. (1/3/64). (EBJ)

Valby Gasværks lokomotiv nr. 6 (ex DSB Hs 382) er ophugget. DJK har herfra sikret sig en del reservedele.

DSB har foræret DJK en gammel vandsøjle hastighedsmåler til montering på loko OHJ 5. Desuden har vi købt et smøreapparat af typen Nathans til samme loko.

OHJ Staten har til modernisering bevilget 1.350.000 kr., kommunerne skal ansøges om 45.000 kr. Pengene skal anvendes til sporfornyelse i ca. 10 km kurvestrækning. Egnede skinner vil antagelig blive købt ved nedlæggelse af Svendborg-Nyborg strækningen meddeler lokale aviser.

En meget fin artikel om museumstoget bragtes i "Ingeniørens Ugeblad” den 28/3 under overskriften ".... man garanterer, at toghastighed ikke overskrider 30 km/t!” Artiklen, der fylder det meste af to sider, er illustreret med fire foto, 2 taget af H.E.Pedersen og 2 af P. Thomassen. Det er vor bestyrelsessuppleant S.Thoke-Jensen, der har formidlet kontakten med bladet.

Dette nummer er redigeret af P.Skebye Rasmussen. Redaktionen er sluttet den 6. april 1964.