meddelelser fra DANSK JERNBANE-KLUB - M 8/62   -   December 1962

tilbage

DSB D 805 med godstog i Søllested på Lollandsbanen den 13/10 1962. (Foto: Tom Lauritsen, Maribo.)

Til medlemmerne!

I anledning af julen og årsskiftet vil bestyrelsen gerne takke foreningens medlemmer for den interesse, de har vist arbejdet i det forløbne år, og ønske Dem en god jul og et godt nytår.

Det må vist siges, at 1962 har været et godt år for foreningen. Det lykkedes trods mange uforudsete vanskeligheder, at få museumsbanen igang takket være direktør Brandts og Lollandsbanens bestyrelses imødekommenhed, og det lykkedes at gennemføre kørslen uden en eneste aflysning af tog. Der er mange andre, vi kan takke for, at dette har været muligt, men vi må vist have lov til særlig at fremhæve værkmester Skadborg ved Lollandsbanen og Guntofte, uden hvis arbejde vi ikke havde fået vort lokomotiv "Faxe” i en sådan stand, åt det kunne køre; også trafikinspektør Jacobsgaard og de to lokomotivførere Bertram Jensen og Verner Christensen har ydet os meget værdifuld bistand. Vi må heller ikke glemme alle de medlemmer, der frivilligt og uden betaling af nogen art, ja endog for egen regning med hensyn til transport til Maribo, weekend efter weekend har arbejdet med istandsættelse af klubbens materiel eller som personale på togene.

Resultatet er da også blevet, at kørslen ikke som spået fra forskellig side har givet underskud, men derimod har kunnet bidrage til indkøb af det museumsmateriel, som bestyrelsen har ment det tvingende nødvendigt at redde. Desværre er det jo sådan, at det endnu eksisterende ældre materiel af historisk værdi forsvinder med stormskridt, og at foreningen for at skabe mulighed for etablering en af et virkeligt museum for privatbanerne har været nødt til både forrige år og endnu mere i år at spænde foreningens økonomi til bristepunktet for at redde dette materiel. Vi har i år dels for 2250 kr. købt lokomotiv nr. 2 "Store Heddinge” af Sukkerfabrikken Nykøbing, motorvogn M l fra Langelandsbanen for 2600 kr., personvogn C 21 sammesteds for 1200 kr, en bænkevogn og en drejeskive fra Horsens Vestbaner for ialt 500 kr. og en godsvogn fra Tuborg for 400 kr. Disse udgifter sammen med udgifterne ved transport til Maribo og Klampenborg af de nævnte vogne og de vogne, vi har modtaget som gave fra Blaakilde Mølle, Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen, Hads Ning Herreders Jernbane og Nordfynske Jernbane har betydet, at vi på et år har måttet afholde udgifter på mere end 10.000 kr. til anskaffelse og transport og mere end 3000 kr. til materialer og istandsættelse. Dette har ikke været muligt for de midler, vi har været i besiddelse af, og vi har derfor været tvunget til at låne en del penge hos et par af klubbens medlemmer.

Bestyrelsen har ment dette forsvarligt, da der nu kun er meget begrænsede muligheder for erhvervelse af yderligere materiel af interesse for vort formål. Da det vil blive vanskeligt at dække disse udgifter af kontingenter og indtægter af anden art uden at forhøje medlemskontingentet, hvilket vi, da adskillige af medlemmerne vil have vanskeligt ved at betale et højere kontingent, nødig vil skride til, opfordrer vi indstændigt de medlemmer, der måtte kunne yde en skærv udover det faste kontingent, til at indbetale et sådant yderligere beløb på vedlagt girokort sammen med kontingentet for 1963. Her gælder selvfølgelig som ellers, at små beløb modtages med taknemlighed og store med begærlighed. Men også andet end pengebeløb kan være os til hjælp. Vi mangler altid arbejdskraft på arbejdsholdene og er glade for ethvert tilsagn om hjælp i Klampenborg, Roskilde, Maribo eller Horsens.

Det har desværre ikke kunnet undgås, at arbejdet med etableringen af kørslen på Lolland har taget så meget af bestyrelsens kræfter, at vi ikke helt har kunnet nå det, vi ønskede, på andre punkter. I det nye år håber vi at kunne arrangere flere møder og foredrag end i år og udgive lidt flere bøger og særligt håber vi allerede i begyndelsen af året at kunne indrette en klubvogn, HHGB A 1 i Klampenborg med arkiv og studiekredslokale.

Endvidere regner vi naturligvis med en række ekskursioner ligesom i de forløbne år, bl.a. til Farum, Rødby Færge og en jydsk privatbane.

Birger Wilcke.

Møder og udflugter:

Søndag den 13/1 1963 er bestilt særtog på Hareskovbanen. Toget afgår fra Københavns Hovedbanegård kl. 8.30, og er tilbage på København L kl. ca. 12.00. Oprangering: Loko litra C + 3 CR med åbne endeperroner.

Pris for deltagelse i særtogsturen er kr. 10,00 (kr. 5.00 for børn og kvindelige pårørende), der bedes indbetalt på postgirokonto nr. 67394, P. Thomassen, Strandvej 201, Hellerup, senest den 7/1-1963. Postkvitteringen vil på København H blive ombyttet med billet.

Billetter kan også som sædvanlig købes i sekretariatet.
Mandag den 14/1 1963 kl. 20.00 afholdes medlemsmøde i NIOGT, Sveasvej 8.
Direktør Erik Johansen, Holbæk Privatbaner vil fortælle om moderniseringen af disse baner før, nu og i fremtiden.

Mandag den 11/2 1963 kl. 20.00 afholdes medlemsmøde i NIOGT, Sveasvej 8. Kontorchef S.H. Soelberg, AB causerer om Amagerbanens historie. Efter møderne er der som sædvanlig lejlighed til at snakke jernbane over en kop kaffe eller te, og i det nye mødelokale er prisen for kaffe eller te med l stykke brød kun kr. 1,85.

Restaureringsarbejdet fortsætter indtil videre uændret. I Klampenborg er der også mulighed for indendørs arbejde, bl.a. i ØSJS personvognen, og vi har til opvarmning anskaffet en petroleumsovn.

På grundlag af gamle bøger, har det kunnet fastslås, at den af Scandia i 1879 byggede personvogn til ØSJS, som klubben har overtaget,har haft nr. D 11.

Post-pakvognen HHGB D l er vel ankommet til Klampenborg og anvendes nu til værksted og lager for restaureringsholdet der.

Jernbanenyt - kort fortalt -

HTJ's dieselloko 22, der i oktober brændte delvis, er f.t. til reparation på cvk i København. (SJ)

Den 22/11 ankom HTJ's svenske skinnebus til Helsingør. HTJ har af den svenske privatbane TGOJ (Trafikaktiebolaget Grängesberg-Oxelösunds Järnvägar) købt en skinnebusmotorvogn med tilhørende bivogn. Motorvognen er udstyret med en 180 HK Scania Vabis dieselmotor og den har 65 siddepladser; bivognen er forsynet med styrerum i den ene ende, har 46 siddepladser og et rejsegodsrum på 13 m2, der af HTJ vil blive indrettet til postbureau. Vognene, der er af stål, er bygget af Hilding Carlssons Makaniska Verkstad i Umeå i 1951; de vil efter mindre ombygninger og ændringer, der foretages på værkstedet i Holbæk blive indsat i driften i januar-februar 1963 Vognene, der skal lakeres røde vil blive litreret: motorvogn: HTJ S 27 (ex TGOJ YBos 53) og bivogn: HTJ Cs 40 (ex TGOJ UBFos 110).

Materiellet erstatter den udrangerede Sm 17 (se M 762) og Sp 37, der er solgt til Aalborg Privatbaner. (SJ-EBJ)

HV's dieselloko er nu solgt: DL 100 til Thisted-Fjerritslev Jernbane og DL 101 til Mariager-Fårup-Viborg Jernbane.

LJ. Da en af Lollandsbanens "kanariefugle" (Frichs dieselloko 1934-38) er til revision og banens MaK-loko M 33 har holdt sommerferie i Kiel på fabrikken til reparation, måtte man den 1310 bede DSB om hjælp. Godstoget Nykøbing-Nakskov-Nykøbing fremførtes af D 805 (se forsidebilledet). M 33 genindsattes i drift den 22/10.

NFJ har atter i år kørt roetog med damploko.

På OKMJ løber der i roekampagnen på hverdage et dampgodstog med afgang fra Odense kl. l0.30 - Martofte ank. 12.58, afg. 13.51 - ankomst til Odense 16.30.

RHJ's "nye" skinnebus, købt af Langelandsbanen (se M 7/62 har fået nr.: RHJ Sm 5

SNNB er i gang med det store eftersyn af damploko nr. 3 For en måneds tid siden prøvedes sikkerhedsventilerne og det varer ikke længe, før maskinen igen er klar. Nr. 3 skal ligesom nr. 5 være parat, hvis vinteren skulle sætte i med snefald, for som bekendt er SNNB en af de baner, der først rammes af vanskeligheder ved kraftigt snefald, og så må dampen træde til.

Nu hvor det gamle Nysted-spor i Nykøbing F1. er fjernet er det ikke mere muligt, at vende benzinmotorvognene, der anvendes til fremførelse af godstogene. Man lader derfor samme motorvogn gøre hele turen Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted og en anden motorvogn den modsatte tur. I øvrigt har der i den senere tid ofte været så mange godsvogne, at begge strækningers godstog har måttet køres med 2 motorvogne, der så bliver koblet således, at førerrummene vender modsat, og det altaå ikke er nødvendigt at vende vognene.

Valby Rangerstation's loko N 186 (Kalvehavebanen KB 1 er for tiden til reparation på DSB's centralværksted i København. Lokoet forsynes bl.a. med helt nye kedelrør. Imens rangerer HS 373 på rangerstationen.

Sakskøbing Sukkerfabrik kører i dette års roekampagne med 6 damploko og 1 dieselloko i strækningstjeneste (mod 5 hhv. 1 i sidate kampagne). Rangeringen på fabrikkene område udføres med dieselloko og rangertraktorer.

HS 388 er kommet fra mdt. Kalundborg til København, og efter en mindre reparation er den nu reserve for HS 415 i Hedehusene, sålænge HS 373 er på Valby Rangerstation.

D 826 blev den 2/11 sendt til Centralværkstedet Kh for reparation eller henstilling i remise.

E 988 er indgået til S-revision.

Den 24/10 ankom det første tog til Rødby Færge ad Fugleflugtslinien, fra Kæretrup til Rf ad arbejdssporet. Toget fremførtes af D 805, der i dagens anledning var smukt pyntet med grene og bær i efterårets farver.

HORSENS PRIVATBANERS MATRIEL efter omlitrering. (Horsens-Bryrup-Silkeborg Odder Jernbane). Listen er a ,jour til 15/11-62. Gammelt nr. i ( ).
Damplokomotiver:
HBS L 205 (nv 107) HOJ L 406 (HV 106)
Diesellokomotiver II DL 202 HOJ DL 400
Motorvogne LM 215 (HV 115) LM 415 H LM 216 (HV 116)
H LM 416 (hv 117) SM ,210 II SM 410 SM 211
SM 411 BSM SM 212 (HV 110) DM 219 SP 220 SP 221 C 223 c 224, C 225 (Hv 127).

Dette nummer er redigeret af Poul Skebye Rasmussen.
Redaktionen sluttet den 5/12 1962.

Der vedlægges de første blade af DMJK’s tegningskatalog, flere følger senere samt giroindbetalingskort til indbetaling af kontingent.