meddelelser fra DANSK JERNBANE-KLUB - M 2/64   -   Februar/Marts 1964

tilbage

Vinterstemning i Kalundborg 1963. C 717 OG D 830 er klar til afgang med særgodstog mod Slagelse. (Foto: Svend Jørgensen).

Møder og udflugter Søndag d.9, februar

mødes østjyske medlemmer med DJKs bestyrelse i banegårdsrestaurationen i Arhus. afd., sekretær. for vor Arhus-afd., lærer Dyrholm,Randers, har udsendt meddelelser herom til østjyske rnellemmer.Samtidig inviteres formændene for DMJU og Århus modeljernbaneklub samt vore kontaktmænd, for Odense- og Vejle-afd. Mødet begynder kl. l4,30.

Onsdag d.19. februar medlemsmøde, Folkets hus, Enghavevej 41, 20,00. Foredrag af direktør Krusenstierna Hafstrøm om Nordsjællands privatbaners opgaver i fremtiden.

Søndag! d.23. februar udflugt med damptog til Næstved, Maglemølle Papirfabrikker og Mogenstrup. Se side 4

Onsdag d.19 Marts medlemsmøde, Folkets hus, Enghavevej 41 kl. 20,00. Foredrag af direktør S. D. Brandt om Lollandske baners trafik efter Rødby”.

Vi håber, at medlemmerne vi møde talrigt frem til de interessante foredrag” og; at der vil blive god tilslutning til Næstved-turen. Vor kasserer har glædet sig over den livlige indgang af kontingenter, bidrag og gaver i første del af ,januar og håber, at det atter vil "gå stærkt” i februar. Vi bringer en foreløbig, tak til de mange, der har støttet. DJK med beløb ud over kontingentet

Bøger og lign! til salg,:

Det sker jævnligt, at vi får indbetalinger for bestillinger på litteratur o.l., der er tilbudt i tidligere numre af bladet, men som forlængst er udsolgt. Derfor anføres nedenfor, hvad der for tiden kan leveres:

Næstved-Præstø-Mern banen kr, 8,50 Maribo-Bandholm Jernbane 2,00 do. ,Musemsbanens driftsberetning 1962, kr. 5,00 Hørve-Værslev Jernbane, kr. 8,50 Kjøge-Ringsted Jernbane (tilblivelseshistorien, Emil Oppfer) kr. .6,00 Amagerbanens 10 års jubilæumsskrift, kr. 10,00 Lollandsbanens 50 års do., kr. 20,00 (+porto 0,60) Hillerød-Frederiksværk Jernbane 1897-1922, kr. 5,00 Lillerød-Frederiksværk Jernbane 1897-1947, - 8,00 Frederiksværk-Hundested Jernb. 1916-1941, - 5,00 Baneforlægningen Hillerød-Skævinge 1942-1950, kr. 5,00 Tisvildebanen 1924-1949, kr. 8,00 Kolding Sydbaner (Ib V. Andersen), kr. 21,75 (+porto 0,50) Odin & Roeskilde, kr. 10,00 (+porto 0,90) Elemæntær Jernbanelære med tillæg; kr. 3,00

Samtlige 61 postkort findes på lager (liste i M 4/63)

500 forskellige danske godstog mærker, mange jernbanemotiver, kr. 45,00 100 forskellige danske godsfri, mærker kun Jernbanemotiver, kr. 20,00

Det i M 1 anmeldte nydelige hefte om GDS og HHGD (Erindringer fra Gribskovbanen og Hornbækbanen) kan nu leveres. prisen er kr.5,oo, porto 0,25. fra Svenska- Järnvägsklubben har vi modtaget til salg Heftet om SJK veteranjernbane: kr.2,oo, porto 0,15. Bogen om Bosjö-banen, er et virkeligt fint. værk med nydelige illustrationer; kr.18,oo, porto 0,25. medlemmer, der ønsker at erhverve noget af ovennævnte, og som endnu ikke har betalt kontingent, kan benytte samme giroindbetalingskort til begge dele: Postgiro 673 94, P.Thomassen, Strandvejen 291; Hellerup.

Jydsk teknologisk instituts undervisningsvogne litra ZU.

Fra 1953 har J.T.U. anskaffet og ombygget udrangerede DSB-motor- og personvogne til undervisningsøjemed. vognene indeholder forskellige maskiner og værktøj og fungerer som en slags transportable skoler. De vogne, der for tiden er i brug, er delvis blåmalede og har en noget aparte form, da de tidligere var motorvogne. . ZU 99997 Scandia 1907, ex CTM 3163, ombygget 1954, ZU 99998 Skabo 1886, ex Ambulancevogn 6, omb.1953, ZU99999 " "” " 9,”” udr. 1959 udr. 1959

Det førstnævnte, 99997, var oprindelig fireakslet kupevogn med kedel, CK 10092 (senere CKK). I 1936, da man ville have afskaffet den udvendige billettering, indrettedes ved afkortning af bænkene i den ene vognside en slags sidegang, og vognen litreredes nu CKM (fra 1941 CTM 3163). 99998 og 99999 har en nok så broget historie. Begge vogne blev i 1886 leveret ved åbningen af Gjedser Jernbane som l/II kl. personvogne. DSB overtog banen med materiel i 1893; førstnævnte vogn fik litra AF og kørte som l/II kl. personvogn til 1911, da vognen hos Scandia ombyggedes til Ambulancevogn. Den havde oprindelig to l. og to 2.kl. kupeer. Den anden vogn havde en l. og tre 2.kl. kupeer og fik af DSB litra AG, senere "nedsat” til 3.kl personvogn litra CB. I ,1917 fik den samme skæbne som den førte.

Følgende 10 øvrige ZU-vogne er i drift, og der ombygges muligvis en eller flere udrangerede DSB-motorvogne til ZU.

ZU 99987 ex M~ 515, omb. 1963 ZU 99992 ex ML 510, omb. 1960 ZU 99988 ex MR 531 omt. 1963 ZU 99993 ex ML 512, omb. 1960 ZU 99989 ex ML 503, omb. 1963 ZU 99994 ex MR 532, omb. 1958 ZU 99990 ex ML 513, amt. 1961 ZU 99995 ex ML 514, omb. 1958 ZU 99991 ex ML 509. omb. 1961 ZU 99996 ex MB 533, omb. 1956 - (PT)

SVENSKA JÄRNVÄGSKLUBBEN

Förtekning över ÖSIJ rullande materiel den l/l 1964.

Ånglok 2 LOTTA O&K 6620 1913 axelanordn B 3 DYLTA .. 7443 1918 " B 4 HAMRA. " 930 1902 " B + B Motorlok 12 GREFVEN O&K 1931

Anm "LOTTA” har ursprungligen tillhört SJ Byggnadscentralförnåå, men senare till Kohlswa Jernverk. Gäva frän Kohlswa 1959.
"DYLTA” har tillhört Strå Kalkbruk AB i Dyltabruk. Gäva 1960.
"HAMRA.” har ägts av AB Separator (numera Alfa-Laval AB) och användes ären 1904-1946 på deras bana vid Tumba söder om Stockholm. Loket säldes till Ars kalkbrott på Gotland, där det avställdes 1958. Det erhölls i utbyte mot skrotvärdet frän vårt lok nr l, som inte kunde sattas i brukbart skick. Namnet erinrar om Separators försöksladugård Hamra.
"GREFVEN” inköptes 1962 från Norsborgs Vattenverk med medel skämkta av vår medlem greve Sven Lagerberg. Dårav namnet.

Personvagnar HRRJ CFo 7 Decauville 1898 Inköpt 1959 1~ JGJ Co 11 Kosta Mek. Verkstad 1903 Gåva 1959 2 JGJ CNo 62 Hjo Mek. Verkstad 1899 Gåva 1962 KLJ Bco lO3 Dolberg, Rostock 1895 Depositon fr. Järnvägsmuseum 4) ID Co l Vabis 1895 Inkäpt 1959 2~ NAEJ BC 3 Kosta Mek. Verkstad 1907 G8.va 1959 3 Go dav am!.!!:! AOJ G J O&K 1907 Gdva 1960 S) HRRJ I 63 Hb 1904 " 196l ~!

HRRJ N BO Ra.å PoIek Verkstad 1905 " 1961 KLJ G 29 Kosta PoIek Verkstad 1894 " J959 l NAEJ KN 29 Xarlstads Mek V. 1893’ .. J960 NAEJ IN 45 Kosta PoIek V. 1905 " 1960 ~~ j NAEJ L 64 Landskrona Gjuteri 1912 " 1960 I NAEJ’ I 70 " .. 1912 ombyggd 1939 " 1959 il StavsjOJ A 43 OJ&K 1914 (tiBDllerboggiev.)” 1960 StavsjOJ U 11 Kosta Mek V. 1901 " 1962 StavsjOJ U 21 Stafsjo Mek V. 1901 .. 1962 StdajOJ U 24 .. .. .. 1901 " 1962 NJ 8 Atlas Verkstider 1912 " 1963 g NJ 36 " " 1913 ti 1963

l! Användes f n som personalrum ,på Lina 2 I trafik 3 Renoveringsarbetet beräknas färdigt 1964 4 Reservvagn för trafiken. I dåligt skick, behöver byggas om. 5 Vagnkorgen nyuppbyggd 1963 6 Ej renoverad, förvaras i Nykvarn 7 Ej renoverad, kvarstår hos givaren 8 Utnyttjas som förråd 9 Renoveringsarbetet avses påborjat 1964 Littera B = 2 klass, C = 3 klass, CN = oppen sommarvagn, F = resgods, G = = täckt godsvagn, A, I, K, N och U = öppen godsvagn, L = träkolsvagn AOJ = Anneberg - Ormaryds J HRRJ = Hälsingborg -Råå -Ramlösa J JGJ = Jönköping - Gripenberg KLJ = Kosta Järnväg NAEJ = Nättraby - Alnaryd-Eringsboda J NJ = Nybergets J (Malmbana)

Tillverkare: Hb = Helsingborgs Mek. V., 0&k{ = Orenstein ‘1: Koppel, Vabis = = Vagnfabriks AB i Södertelge.

UDFLUGTEN SØNDAG DEN 23-FEBRUAR 19,64.

Program for turen: Afgang fra Kh kl. 9,00, fra Roskilde kl. 9,30. Fotostop på et velvalgt sted mellem Ringsted og Næstved. Ank. Næstved kl. 10,30; toget rangeres til Maglemølle Papirfabrik ad havnebanen , og vi beser MMI’ s materiel og sporareal. Ved velvilje fra MMP køres på sporarealet med fabrikkernes damplokomotiv (se nedenfor). Vort tog rangeres tilbage til Næstved station, og herfra fortsættes kl.12,00 til Mogenstrup, hvor der spises kl.12,30 .Afgang fra Mogenstrup kl. 14,00, ophold i Næstved ca. 1 time, afgang Næstved 15,20. Der standses på. hjemvejen i Køge og Roskilde. Ank. kl .16,45.

Togets oprangering: C- eller S-maskine, } 3 CR, fortrinsvis med åbne endeperroner. I Næstved medtages "tudehornsvognen”, en veltjent E-vogn, der fungere som togførervogn på Mogenstrup-sporet. Rangering til havnen og kørset til Mogenstrup fortrinsvis med F-men, men DSB forbeholder sig ret til ændring.

Spisning på Mogenstrup kro: Kroen anbefaler "Mogenstrup-platte” med syv slags pålæg til kr.7,50! eller ‘Vienerschnitzel og dessert til kr.10,00 (skal ikke forudbetales). Bestilling af spiseplads nødvendig samtidig med indbetaling af billetprisen. man bedes anføre, om man ønsker Mogenstrup-platten (skriv "M’) eller Wienerschnitzel ("W”).

BilletpriserIndbetaling: Postgiro 673 94, P. Thomassen, Strandve,jen 201, Hellerup, til og med d. 19/2; på postanvisning eller ved check (nødigt) d.20/2. Billetter udsendes ikke til deltagere fra Kb, hvorfor postkvitteringen for indbetalingen bedes medbragt. Den ombyttes på Kh eller undervejs med kontrolbillet, særtogsplan og evt. spisepladskupon.

Lidt om Maglemølle Papirfabrik.

Den gamle Maglemølle papirfabrik oprettedes 1872 og har siden 1889 tilhørt .a/s ) De forenede Papirfabrikker. Oprindeligt havde man både damp- og vandkraft ,hhv. 500 og 160 HK), Slusehuset. m.v. hærgedes i 1894. af en stor brand. Den ny Maglemølle er af nyere dato; de beskæftiger tilsammen 600 arbejder. Det. ret vidtstrakte rangerareal -‘ godt en km- udgå frå Næstved havnebane. MMJ har en hel del rullende materiel, men kun til lokalt brug. Deres første trækkraft var en Schwartzkopff-traktor, der stadig er i drift. Da det i 1941 begyndte at knibe med dieselolie, anskaffedes damplokomotivet NTJ 6 af Nørre Nebel - Tarm ,Jernbane; likvidation (nedlagt 1940.) Maskinen har siden da været i drift, i de senere år dog.kun lejlighedsvis. Godsvognene er i tidens løb anskaffede fra forskellige baner (der bliver noget at se efter!), sidst. fra Præstøbanen: MMP nr. nr 51-57 ex "NPMB Pf 150-172. Vi gør opmærksom på, at færdsel og !kørsel på MAPs arealer er på del tagernes eget ansvar.

Og lidt om om Mogenstrup stengrav.

Sidesporet, der udgår fra fri bane mellem Næstved og Lov, anlagdes i 1921. Oprindeligt var det Myrup grusgrav, som både Korsør Stenforretning og Præstø Amts vejvæsen var interesseret i. To store sjællandske sten- og grusgrave var på det tidspunkt ved at være tømte, nemlig Dybendal på Sorø-Vedde banen og Dyndet mellem Borup og Kværkeby, så der kom ret hurtigt. gang i transporterne fra Mogenstrup, og de har i de senere år kulmineret med leverancerne til anlægget af færgelejerne i Rødby Færge. - Sidesporet er godt 2 km langt og ender med 3 opstillingspor. Kørsel fra Næstved foregår ad venstre spor med maskinen bagest og "tudehornsvognen” forrest af hensyn vejkrydsningen ved Mogenstrup kro. Hertil er ført adskillige udflugstog.
Vel mødt på turen Tag familen med.

Der var lidt plads tilovers - derfor bringes endelig lovede, omlitreringsliste over vogne fra Horsens privatbaner, købt af ØSJ.

ØSJS: QD 187 ex HV OB 143) "ØSJS QD 188 ex HV QB 147. ex ØSJS QB 189 ex HV Q 155 ØSJS QD 190 ex HV QD 157 ØSJ QD 191 ex Q 158 ØSJS QD 192 ex HV Q 160 HV E. 134 og 135 samt HBS:C 226 er stadig ikke omlitrerede.Om fornødent indrettes de to E-vogne til togopvarmningsvogne.

DEMENTI.

I Helsingør-pressen stod fornylig følgende notits: Skrinlag .plan

I pressen har det været omtalt, at Helsingør muligvis ville få en veteranjernbane og en veteranskibsrute mellem København og Helsingør. Ruten skulle besejles af det gamle dampskib "Kasa”, der ejes af teknisk museum. Driften skulle efter forlydende ske gennem veteranskibsklubben.

En sådan rute med afgang fra København til Helsingør Nordhavn ville blive en fin attraktion i forbindelse med det tekniske museum i Helsingør. Det var hensigten, at passagererne skulle spadsere fra Nordhavnen til Grønnehave station og derfra befordres videre med veteranjernbane til museet.

Fra Foreningen til gamle Skibes Bevarelse, "Veteranskibsklubben”, foreligger nu ‘et dementi af disse planer. Det hedder, at foreningen på intet tidspunkt har drøftet muligheden for at drive to veteransejlruter, og at man ikke har taget stilling til, om klubben overhovedet vil låne "Kasa”.

NYE BØGER:

I løbet af foråret udsender Dansk JernbaneKlub tre nye bøger om jernbaner. Vor sekretær, P. Thomassen, har samlet oplysninger om alle danske privat- og statsbanemotorvogne, om hvorledes baner- har købt og solgt deres motormateriel. Selvom skinnebusmateriellet ikke er medtaget i bogen, bliver det alligevel et omfattende værk. Af tekniske oplysninger er kun de nødvendigste medtaget. Bogen bliver illustreret med fotos og trykt i bogtryk i modsætning til vore tidligere bøger.-

Den anden bog, der er under udarbejdelse, handler om en privatbane, som vel kun de færreste har særlig kendskab til, Nakskov-Rødby Jernbane. Det er foreningens formand, der arbejder på denne bog; han har haft mere materiale at arbejde med, end ved udgivelsen af de tidligere bøger; ligesom et af vore medlemmer, der har været ansat ved banen, har kunnet oplyse en del interessant. Denne bog bliver også bogtrykt med fotos.

Den sidste bog er driftsberetningen for Maribo-Bandholm Jernbane. Den trykkes et andet sted end i fjor og bliver derfor billigere. Nærmere meddelelse udsendes her i bladet efterhånden som bøgerne bliver færdige, måske er det lige værd at bemærke, at prisen, hvortil bøgerne vil blive solgt, ikke vil overstige 12 kroner.

AFHOLDTE MØDER OG UDFLUGTER:

Nærumturen den 24/11: Man må inderligt håbe, at deltagerne i turen havde taget godt med regntøj på, for ih hvor det regnede. Alligevel havde 82 medlemmer fundet vej til toget, således at arrangementet økonomisk nogenlunde kunne hvile i sig selv. Takket være imødekommenhed fra DSB og LNJ blev det muligt at lade et særtog bestående af en C-maskine med to CU-vogne køre gennemgående fra København H til Nærum. D.v.s. som persontog Kh-Gentofte og fra Gentofte som særligt arbejdstog til Jægersborg. Togfører var, som på flere af vore tidligere ture, "Fiedel Castro”, hvis altid gode humør heldigvis ikke havde taget skade af regnen. - på LNJ skulle særtoget passes’ind i 20 minutters driften, hvorfor Fuglevad og Ørholm stationer skulle betjenes for af- og tilbagemelding af visse tog. Omtrent hele LNJs personale med direktøren og "standeren” fra Nærum i spidsen var i arbejde. Banemesteren havde været ude for at måle omløbssporene, og der var lige plads til til en C-maskine med to CU-ere. Banemesteren måtte selvfølgelig også ud som stationsbestyrer.

Fra Nærum til Ørholrn blev en del af deltagerne befordret i plantog, der i dagens anledning var forstærket og oprangeret således: SM-SP-SP-SM. I Ørholm var der arrangeret spisning i Det danske Schweiz, der heldigvis kun ligger få minutters gang fra banen. Efter spisningen besås de sidste rester af et smalsporet tipvognsbanenet på madras fabrikken Lama. så ankom særtoget til Ørholm fra Nærum og toget fortsatte med tenderen forrest- til Jægersborg. Fra lokalstationen rangeredes særtoget over i DSBs nordgående hovedspor og kørte, som særligt abejdstog med maskinen bagest til Lyngby.Her blev toget dirigeret over i det sydgående spor og så gik det atter mod KH. Men et medlem foreslog turen gennemført en søndag morgen i sommertiden før LNJs plantog begynder at køre. Det er jo nok før de fleste har fået øjne, men det var måske en ide alligevel

Den ekstraordinære generalforsamling m.m. den 9/12 refereredes i M 1/64.

Søndag den 12/1 besøgtes jernbanemuseet. Museumsforstander, trafikkontrollør A.L. Parbøl ofrede sin søndag formiddag på at vise os rundt. Jernbanemuseets bibliotek, der ellers ikke er tilgængeligt for besøgende, åbnedes så vore medlemmer kunne få lejlighed til at læse i de mange forskellige bøger og blade om danske og udenlandske jernbaner. Der er ikke tvivl om, at mange medlemmer benyttede lejligheden til at slå efter i de uerstattelige skrifter.

Onsdag den 15/1 var der møde i Det nye Folkets Hus. DJKs næstformand, hr. Svend Jørgensen skulle vise lysbilleder. I anledning af Dansk Jernbane-Klubs treårs” fødselsdag” vistes først nogle enkelte lysbilleder fra hver af de af foreningen arrangerede udflugter. Så skulle Svend Jørgensen fortælle om Spanske jernbaner, men så gik lysbilledapparatet i stykker. Et medlem, hr. F. Hansen, stillede straks sit lysbilledapparat til rådighed og takket være formandens folkevogn, skaffedes apparatet til veje på kort tid. Imens afholdtes en lille auktion. Til slut vistes hr. Jens L. Jensens film fra kørselen med damploko OHJ 5.

FRA RESTAURERINGSAFDELINGEN

Arbejdet i Klampenborg:

ØSJS E 26 har nu igen fået indsat de manglende brædder i gavl og sider.

Den bliver i øjeblikket klargjort indvendig til maling, al den gamle maling brændes af og så snart det bliver lidt varmere i vejret påbegyndes en grundig maling af vognen. Den i vognen anbragte morsomme gamle dræsine fra Aalborg får også i denne kolde tid en grundig overhaling.

Når der er tilstrækkeligt "landskab, arbejdes der med bænkene, der skal opsættes i KSB C 20, men desværre går dette arbejde temmelig småt. I Roskilde arbejdes efter aftale med damploko ØSJS nr. 6.

Vi beder alle medlemmer overveje, om de ikke på den ene eller anden måge kan hjælpe med de mange arbejder, der venter. Vi minder om, at der kan varmes op i Klampenborg, og der kan lånes arbejdstøj, og hvis det ønskes, godtgør vi. billetten mellem bybanen og Klampenborg. - Også tilbud om udførelse af arbejde hjemme modtages med glæde. (Det kan f.eks. nævnes at et af vore medlemmer i øjeblikket arbejder med reparation af vore telefoner hjemme i sin kælder).

Arbejdstiden i Klampenborg er stadig lørdag kl. 13-17 og søndag kl. 9-17.

Nærmere oplysninger fås hos: Svend Jørgensen, Blichersvej 5, l, Helsingør eller Robert Jørgensen, telefon 55 74 81 (bemærk nyt nummer!)

For de medlemmer, der ønsker at deltage i museumsbanens drift til sommer vil for maskintjenesten blive afholdt instruktionsaftener efter nærmere aftale. Svend Jørgensen.

Oversigt over den af "Den af Ministeren for offentlige Arbejder under 23. april 1954 nedsatte Privatbanekommision” afgivne betænkning; vedrørende inddeling af danske privatbaner i 3 grupper:
Bane: - Drifts længde: - gruppe
De bornholmske Jernbaner36,87 2
Ebeltoft-Trustrup Jernbane 22,5 2
Fjerritslev-Nr.Sundby-Frederikshavn Jb:140,0 -
Aalborg-Fjerritslev 1
Aalborg-Sæby 2
Aså-Ørsø Sæby-Frederikshavn 3
Gribskovbanen 42,0 1
Hads-Ning Herreders Jernbane 36,2 1
Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen 24,9 1
Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jb. 39,0 1
Hjørring Privatbaner:
Hjørring-Hirtshals17,9 1
Hjørring-Løkken-Abybro 54,6 3
Horsens-Bryrup-Silkeborg Jernbane 60,9
Horsens-Odder Jernbane 34,0
Horsens Vestbaner 73,6
Horsens-Juelsminde Jernbane 30,2
Høng-Tølløse Jernbane 38,0
Hørve-Værslev Jernbane 21,1
Kalvehavebanen 21,1
Køge-Ringsted Banen 33,2
Langelandsbanen 33,0
Lollandsbanen (incl. Maribo-Bandholm) 70,0
Lyngby-Nærum Jernbane 7,8
Mariager-Fårup-Viborg Jernbane 58,4
Nakskov-Kragenæs Jernbane 26,7
Nordfynske Jernbane 38,1
Næstved-Præstø-Mern Jernbane 32,5
Nordvest-fynske Jernbane 62,1
Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane 35,6
Odsherreds Jernbane 49,4
Randers-Hadsund Jernbane 43,2
Ringkøbing-Ørnhøj-Holstebro Jernbane 30,7
Ryomgård-Gerrild-Grenå Jernbane 43,2
Silkeborg-Kjellerup Rødkjærsbro Jb. 34.5
Skagensbanen 39,7
Skive-Vestsalling Jernbane 26,6
Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted Banen: 44,2
Stubbekøbing-Nykøbing Fl.
Nykøbing Fl.-Nysted
Svendborg-Nyborg Banen 37,71
Thisted-Fjerritslev Jernbane 54,2
Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane 87,9
Varde-Grindsted Jernbane 44,0
Varde-Nørre Nebel Jernbane 37,6
Vejle-Vandel-Grindsted Jernbane 47,2
Vemb-Lemvig-Thyborøn Jernbane 57,6
Østsjællandske Jernbane-Selskab 46,2
Alborg-Hadsund Jernbane 56,3
Alborg-Hvalpsund Jernbane 75,1
Århus-Hammel-Thorsø Jernbane45,8
Amagerbanen12,0

Gruppe:
1) "Der findes en gruppe baner, der forekommer så levedygtige, at der -så vidt deres forhold på indeværende tidspunkt lader sig bedømme- næppe for deres vedkommende vil opstå spørgsmål om nedlæggelse inden for den nærmeste halve snes år.
2) "Til den anden henføres de baner, der efter kommisionens opfattelse; fortsat vil have en eksistensberettigelse, også når den nu værende garantiperiode udløber, men for hvis vedkommende overvejelse om en indstilling af driften i løbet af’ den kommende halve snes år efter kommisionens opfattelse kan blive aktuel.” 3) "Til den tredie gruppe henføres endelig de baner, hvis drift efter kommisionens opfattelse bør indstilles, når de nugældende garantiperioder udløber eller ganske kort derefter.”

Som det fremgår af oversigten er alle under gruppe 3 placerede bane nu blevet nedlagt.
x) Drives af DSB.
z) Banens forhold er ændret, således at strækningen Mariager-Viborg ved en inddeling i dag formentlig ville blive placeret i gruppe l.
q) Banen vil muligvis blive nedlagt efter udløbet af den nugældende garantiperiode, da staten vil mindske sin andel i dækning af banens underskud. Garantiperioden forlænget 10 år fra 1964.

Jernbanenyt - kort fortalt - NFJ

NFJ har fået en rejsegodsvogn ødelagt hos DSB. I stedet måtte en EH-vogn lånes hos DSB til brug i roetogene.

TKVJ

TKVJ Motorvogn M 2 er gået til ophugning hos H.I. Hansen i Odense. Motorvognen har i de sidste nr været brugt i det ugentlige kvægtog Grindsted-Kolding. Den er erstattet af det "nye" dieselloko M 2.

SB

I M 6/63 meddelte vi, at M 3 var blevet hensat til ombygning til personvogn, hvilket forsøgtes dementeret af medlemmer, som havde besøgt SB. M 3 blev i 1963 ombygget til personvogn B 10 og har kørt som sådan i juletrafikken! Den har nu 8 pladser l. kl og 52 2.kl., og førerrummet er nu rejsegodsrum. - Vognen hed oprindelig B 6 og blev i 1931 forsynet med en Maybach dieselmotor (175 HK), der i 1952 udskiftedes med Hercules.

Fynske privatbaner

I Odense kan en hel række ødelagte godsvogne fra de fynske privatbaner beses. Det er de nye MH-lokomotiver, der er lidt for hårde ved de gamle vogne. Til gengæld får privatbanerne Q-vogne fra DSB som erstatning, og dermed er de i hvert fald ikke snydt.

Lollandsbanen

Ranertraktoren fra HY er indTået i Lollandsbanens materiel som M 6. Den er i fortegnelsen opført med 65 HK Breuer benzinmotor. Bygget i 1930 af Breuer-Werk A/G, Frankfurt a.M.

Lollandsbanen

Til Lollandsbanens materielfortegnelse (hf 5/1961 + M 5/1963) er følgende rettelser:

  
Der slettes: Personvogn Cc 58 (udrangeret 1963)
Pakvogn E 67 (udrangeret 1963)
Postvogn Dc 76 (udrangeret 1963)

Antallet af godsvogne ændres til:

 
Lukkede godsvogne: Litra I: 4, H: 3, Q 46, Qs 5, Qgs 8.
Åbne godsvogne: Litra P: 11, Pb: 2, Pf: 29, Pj: 6, Ph: 10, T: 3, T1 10.

Private godsvogne: 3 stk. beholdervogne (tilh. Dansk Esso)

DSB

I januar påregnes følgende arbejder udført af centralværkstedet i Kh:

S 730: L-rep, E 997: fyrkasse, Q 341: O-rep, E 982: L-rep. På Gb henstår pr. 1/1 1964 (udenfor): C 712, F 448, F 457, F 453, HS 388, G 624, D 838 og MH 202 samt løse tendere påmalet: 909 (P), 838 (D) og 917 (P)

I Glostrup er ophugget: F 462, F 446 og F 491.