meddelelser fra DANSK JERNBANE-KLUB - M 4/62 - Maj 1962
Q 341 med særtoget ved Østerport mdt. 29/4 (Foto: P. Thomassen)
"Q-turen” Turen ad godsforbindelsesbanen den 29/4 blev, som det måtte forventes, en sucess. Der var mødt ca. 150 deltagere, og som sædvanligt var vejret fint. Der var fotostop ved Østerport remise og ved lersøen. Toget måtte forstærkes med 2 Cv-vogne, og så var der god plads. I Frederiksberg rebrousseredes under megen opsigt, det er ikke hver dag en Q-maskine tager vand der. I det hele taget er det vist ikke tidligere sket, at der er udsendt særtogsanmeldelse med Q 100 t. Det var interessant at se de strækninger, hvor der ellers ikke kører persontog, navnlig Harrestrup-Damhus. Efter indrangering til mdt. bød overmaskiningeniør Einar Hansen os velkommen, og vi blev opdelt i hold og beså hovedremisen og værkstederne. Det har glædet bestyrelsen at se, at der var lige stor interesse for gammelt og nyt, lige fra G 602 til de sidste Mb og Mx under reparation!
Referat af generalforsamlingen.
Til-generalforsamlingen-den-30/4 var mødt 63 medlemmer. Ingeniør Lindstrøm valgtes til dirigent. Efter at formanden havde aflagt detallieret beretning, fortalte Sv. Jørgensen om restaureringsarbejdet i Østerport og Klampenborg. Maskinmester Guntofte, der var mødt op i anledning af museumsbanens forestående åbning, fortalte fornøjeligt om arbejdet i Maribo. Så forelagde kassereren regnskabet, hvorfor der blev givet decharge. Til bestyrelsen valgtes afdelingsingeniør ved DSB H. O. Thorkil-Jensen og den ene af vore hidtidige revisorer Poul Skebye Rasmussen, da Erik B. Jonsen og trafikkontrollør A. L Parbøl ikke ønskede genvalg. Erik B. Jonsen fortsætter dog som bestyrelsessuppleant, ligesom A. L. Parbøl har indvilget i at fortsætte som klubbens konsulent i museumsspørgsmål. Som ny revisor valgtes N.Bonnesen og som revisorsuppleant Vagn Lindstrøm. De øvrige bestyrelsesmedlemmer fortsætter som hidtil.. .
Til punktet "eventuelt” på dagsordenen var der overhovedet ikke indkommet forslag. Ud over den tilbagevendende diskussion for og imod listevalg fremkom ingen kritik, og generalforsamlingen blev afviklet i ro og orden, ikke mindst det gode forhold, vi nu har til Dansk Model-Jernbane Klub var bidragende hertil. Et enkelt medlem stemte mod bestyrelsen, uden dog at give nogen begrundelse herfor. Der blev besvaret nogle spørgsmål fra medlemmerne, og til slut viste Chorfitzen sin film fra ODS-turen. Den vakte almindeligt bifald.
Medlemsmøde den 21/5 kl.20.00. afholdes medlemsmøde i "Trafiketaterne” Trommesalen 2,5 sal. Erik B. Jonsen holder foredrag om svenske litreringer og bagefter afholdes auktion.
Efter mødet er der som sædvanlig lejlighed til at snakke jernbane over en kop kaffe eller te.
Museumsbanen Maribo-Bandholm Jernbane åbnes pinsedag den 10/6. Der køres herefter 2. pinsedag og søndage i sommertiden.
Foreløbig køreplan:
Trækkraftproblemet er foreløbig blevet løst ved, at vi lejer SNNB! 3 i sommer, da vi af driftshensyn er nødt til at have en reservemaskine.
Hverken "Faxes søster” eller GDS 11 kan nå at blive i forskriftsmæssig stand.
Til tog- og stationstjeneste på museumsbanen søges nogle medlemmer, der vil "ofre” nogle søndage på at være bremsepasser, togfører eller stationsmester. Henvendelse herom bedes rettet skriftligt til: Poul Skebye Rasmussen, Ny Ordrup Sidealle 1, Charlottenlund.
Billetpriserne på banen bliver:
Barnebillet Voksenbillet
MARIBO BANDHOLM
10.30 11. 05
13.30 14.00
15.20 16.50
Billetterne skal købes på stationerne, kan løses i togene.
Desværre vil det være nødvendigt i starten også at opkræve disse billetpriser for klubbens medlemmer, men det er bestyrelsens håb, at banens drift hurtigt vil kunne tillade frirejse for medlemmerne.
enkelt dobbelt
kr. 1,- kr. 2,-)
2,- - 3,-Tillægsbillet til
I kl.: kr. 1,-til I klasse
Driftsmateriellet
Desværre lykkes det ikke at få KSB! C 20 færdig, så den kan være med til åbningen af MFJ, men vi håber, den kan blive færdig i sommerens løb.
I stedet har det lille arbejdshold koncentreret sig om GDS C 40, der gerne skulle nå at være med til åbningen. Der er navnlig meget snedkerarbejde tilbage bl.a. med montering af bænke .m.v. KSB C 20 er under opmaling, og når C 40 er færdig, skal der monteres bænke og inventar i den. For at de, der har lyst til at arbejde, ikke skal have direkte udgifter heraf, refunderes billetprisen Bybanen-Kl. (kr. 2,30). Der arbejdes i Klampenborg lørdag eftermiddag og søndag formiddag.
I Maribo har arbejdsholdet under maskinmester Guntoftes ledelse fået et par meget fine vogne ud af de to NPMB-vogne. NFJ A 7 og HHJ D 32 pudses op udvendig, og så er de 4 vogne driftsklare. Blåkildevognen stod i nymalet stand i Hobro i påsken og kan snart ventes til Maribo.
Bænkevognen fra Horsens Vestbaner, Q 161 (tidl. Horsens-Juelsminde Jernbane S 131), får vi til sommer. Den først tilbudte pris var absolut rimelig, men handelen kunne ikke gå i orden, før der havde været møde i likvidationsudvalget. Ved velvilje fra dette og indsats fra Horsens Privatbaners direktør, fik vi vognen endnu billigere - og tilmed drejeskiven i Tørring i tilgift: - Deltagerne i HV-turen i januar vil huske den, den blev i 1929 ombygget fra smal- til normalspor, da Tørringbanen blev ombygget og forlænget til Thyregod. Der er god brug for en drejeskive, dels er det en ekstra attraktion, og "Faxe” ser nu bedst ud, når den kører forlæns.
Vi bringer en efterlysning
Til anbringelse i KSB C -20 søges 2 gamle gaslygter af typen vist på tegningen. De er ca. 50 cm lange og forsynet med en stor glaskurpel. Vognen har oprindelig været udstyret med 3. sådanne anbragt i tagrytteren. Medlemmer, der evt. måtte vide, hvor sådanne lygter fin- des, bedes give meddelelse herom til: Svend Jørgensen, Blichersvej 5, l, Helsingør.
På given foranledning skal det meddeles, at alle medlemer har adgang til vore vogne på Klampenborg station. Medlemskort skal medbringes og på forlangende forevises for DSB-personalet. Som regel træffes eet eller flere bestyrelsesmedlemmer på arbejdsholdet.
Samtidig skal det meddeles, at medlemskortet ikke giver adgang til at færdes overalt på Klampenborg station, men kun-til det spor, DSB ind til videre har overladt os.
Boganmeldelse O.S. Nock: "The Railways of Britain”, 224 sider. Pris kr. 6,-.
(Tilsendt fra~.P Haase & Søn) Bogen skildrer de britiske jernbaners historie~ deres driftsmateriel, sikkerhedstjenesten o.s.v., og giver i det hele taget et godt tværsnit af engelske jernbaner. Bogens -49 billeder giver et indtryk af banerne før og nu. For den, der skal en tur til England, kan bogen anbefales som introduktion til de engelske jernbaner, og hos andre læsere kan den skabe interesse for jernbanerne i traditionernes land, England.
Bogenom NPMB er udkommet
52 sider, indeholdende 24 illustrationer, oversigtskort, sporplaner m.v.
Pris kr 8,50 (+ porto kr. 0,20). Beløbet indsættes på postgiro 673 94 P. Thomassen, Strandvej 201, Hellerup. I alle eksemplarer, der købes ad denne vej, er der indklæbet godsfrimærker og billetter fra NPMB.
Bogværket om de svenske jernbaner (se M 3/62) er blevet solgt for kr. 152,-, der var højeste bud.
Nye postkort:
GDS l dampvogn ved Gribsø, 1881 GDS 2 loko III, Græsted 1890 GDS 3 loko IV, ca. 1890 GDS 4 loko II (dampvognsmaskine), Græsted ca. 1895 GDS 5 Gribsø trinbræt, ca. 1909 GDS 6 GDS-stationen i Hillerød, ca. 1920
HHGB l Hornbæk st. med tog, 1907 HHGB 2 Sentinel dampvogn, Hellebæk 1926 HHG 3 Odinshøj trinbræt, 1907 HHB 4 (senere GDS 11),1907
De tidligere udsendte 16 kort haves stadig på lager (se M 2/62). Pris:pr. stk. kr. 1,- + porto (kr. 0,15 uanset antal).
Da en del medlemmer har givet udtryk for, at vort medlem i Odense måtte tjene tykt på de i M 3/62 nævnte fotos fra de fynske jernbaner, skal det meddeles, at prisen kr. 10,- pr. stk. er den pris, fotografen forlanger.
Fra Polyteknisk forenings Forlag meddeles, at man har overtaget "Danske Statsbaners Damplokomotiver 1847-1959” (Steffensen, Gregersen og Wienecke) i kommision. Forlaget tilbyder klubbens medlemmer værket til kr. 8,- med tillæg I + kr. 0,50 i porto. (Tillægget alene kr. 1,50).
Indbetalling-kan-ske-til postgiro 947 10, Polyteknisk Forenings Forlag, Øster Voldgade 10, København K. - DJK-medlemsnummer skal samtidig opgives.