meddelelser fra DANSK JERNBANE-KLUB - M 2/63   -   Marts 1963

tilbage

Køge-Ringsted Banens remise i Køge efter branden den 10/1. I remisen ses resterne af (fra venstre) M 2, M 3, M 4 (PT foto)

AFLYSNING: Vinteren har været hård ved alt rullende materiel, hvad mange privatbaner har fået at føle. Efter henstilling fra HTJ aflyses derfor turen d.10/3 på HTJ og remisebesøget i Holbæk; turen vil blive gennemført. når alt Grångesberg-materiellet er disponibelt. - på grund af de overordentlig store vanskeligheder, som KRB og ØSJS har med sit materiel, har vi endnu ikke kunnet få tilsagn om fripassene eller "partoutkortene” til KRBs sidste dage. Såfremt ordningen lader sig gennemføre, udsendes "særmelding:” i marts; ellers betragtes arrangementet som bortfaldet, og forespørgsler desangående til sekretariatet er overflødige.

Søndag den 7/4 kl. 10.00 afholdes "Film-formiddag” i DSB-kino, Københavns Hovedbanegård. Programmet er: "Sommartåg” (SJ-film om dampdrift på Malmø-Simrishamn-banen) , "Lok” (Nohab-film om lokomotivleverancer til de nordiske statsbaner), "Malmtåg 9001” (TGOJ-film om malmtrafik)

,”Den daglige Dont”, "Sommertrafik 1938” og "Sommertrafik 1947” (tre film fra Gribskovbanen), samt "Minuten des Abschieds” (SBB/DB!DSB-film om et internationalt eksprestog). Da lejen af lokalet er større end af en sædvanlig imødeses medlemmernes forståelse af en entreafgift på 2,00 kr. Gæster vil kunne medtages til samme takst. (Mødet mandag den 13/5 jvf. M 1/63) aflyses).

Afholdte møder og udflugter:

Den 27/10 afholdt Århusafdelingen møde i Århus. Først besås remisen i Mølleengen, så mødtes en kreds af medlemmer på hovedbanegårdens perron 3, hvor vort medlem, motorfører J. Hougaard Jensen, HHJ, fortalte om Hads-Ning Herreders Jernbanes motorvogn M 2, den leddelte Frichs-motorvogn fra 1932. Til slut mødtes man i et særlokale på banegårdsrestauranten, hvor O. Boye fortalte om DSBs jubilæumstog Århus-Randers den 3/9 i anledning af 100 års-dagen for denne banes åbning. Efter en kop kaffe afholdtes auktion, der indbragte 101 kr. (OB) Den 18/11 kørte vi med dampsærtog på Køge-Ringsted Banen. KRB og ØSJS har materielfællesskab, så damptoget bestod af ØSJS-materiel, damploko 7 (kendt fra ØSJS-turen i 1960 og Paw-filmen), C 1, C 2, C 3 (alle stammende fra KS) og den endnu ikke omlitrerede rejsegods- og personvogn HV E 135.

Selvom det ikke umiddelbart tydede på, at vi skulle få særlig godt vejr - det sneede og regnede på vejen fra Kb til Kj - lykkedes det alligevel solen at få lov til at skinne, så vi kunne få nogle fine billeder. Frokosten indtoges på Østervang kro, lige ved siden af stationen hvor særtoget imens krydsede skinnebussen. I Ringsted skulle maskinen have vand og vendes, og imens ankom skinnebussen igen fra Køge. Der var også lejlighed til at kikke lidt på "vognkirkegården”, som bekendt ophugges en del vogne af et firma i Ringsted. Så kørte vi tilbage mod Køge igen, stadig i tørvejr. I Køge rangeredes særtoget over DSB-sporene og dampede afsted til Hårlev, mens de fleste deltagere igen tog det Mo-fremførte tog til København.

Den 2/12 afhentede nogle medlemmer med vor motorvogn LB M 1 foreningens "nye” loko ØSJS nr. 2 på Sukkerfabrikken i Nykøbing. Bortset fra at motorvognen måtte skubbes igang med håndkraft en gang undervejs forløb turen planmæssigt. Nr. 2 står nu i remisen i Maribo. Den 3/12 afholdtes julemøde i NIOGT. Først holdtes auktion, så vistes der lysbilleder, dels fra Spanien og af danske damploko. Efter kaffen viste Chorfitzen film.

Den 29/12 afholdt restaureringsholdet et privat møde i HHGB A l i Klampenborg. Vi drak kaffe med sandkage; enkelte deltagere, for hvem det var lykkedes at optø isen i flaskerne, drak isafkølet (!) sodavand. Da vi havde lånt strøm i et af husene bagved, kunne vi. i et par timer glæde os over forskellige medlemmers lysbilleder fra forskellige lande i Europa, men mest fra museumsbanen.

Den 13/l havde vi bestilt damploko C 710 og 3 CR-vogne med åbne endeperroner til kørsel fra København H ad godsbanen til Lersøen og videre ad Hareskovbanen til Farum og retur. Det blev en kold men dejlig tur med fine fotomuligheder i det smukke snedækkede landskab. Da der ikke findes drejeskive i Farum måtte C 708 gøre turen derud med tenderen forrest. Det har ikke været rart hverken for føreren eller for Svend Jørgensen, der var fyrbøder. Togfører var den togbetjent, der i daglig tale går under navnet "Fiedel Castro” på grund af sit flotte skæg,.

Den 14/1 var der møde i NIOGT. Her fortalte vort medlem direktør Erik Johansen, Holbæk Privatbaner om moderniseringen af sine baner fra starten i 1899 og til dato. Det blev et interesseant foredrag, hvor vi fik en masse at vide, ikke alene om OHJ/HTJ/HVJ men også om andre privatbaner og om jernbanernes problemer iøvrigt. Forhåbentlig vil direktør Johansen en anden gang fortælle om andre emner inden for jernbanedriften. Så var det meningen, vi skulle se lysbilleder, men allerede efter det 3 billede nægtede lysbilledapparatet at virke, så blev der i stedet lejlighed til at stille spørgsmål. Da alle spørgsmålene var blevet besvaret, var der som sædvanlig kaffe eller te til interesserede.

Den 11/2 fortalte kontorchef Søelberg fra Amagerbanen i N.I.O.G.T. om "sin bane Ikke mindst kontorchefens egne morsomme oplevelser i næsten 50 år ved AB gjorde foredraget levende. Vi hørte om Amagerbanen før, nu og om udsigterne for fremtiden. Til slut besvaredes spørgsmål og vi så forskellige medlemmers lysbilleder.

TILLÆG I til medlemslisten (der stadig kan rekvireres hos sekretæren mod l kr. i frim.) Ny medlemmer:

264 trafikmedhjælper Ove Scheel Nielsen, Øhavevej 23;, l., Nyborg , 392 lærer B. Dyrholm, Saxovej 6, Kristrup, Randers 394 Jan Hischoff, Heilmannsvej lo, Frederiksværk 395 John Willumsen, Hvidovre,vej 289, Hvidovre 396 Kaj Hansen, Øresundsvej 24, 1., S. 397 dommerfuldmægtig, cand. jur. Inge Wilcke, Søbakken 24, Charlottenlund. 398 byretsdommer Jul. Paulsen, Nakskovvej 624, Valby 399 Finn Beyer Paulsen, Nakskovvej 62A, Valby 4OO stationsforstander Gallus Kristiansen, Københavns Godsbanegård, V. 401 civilingeniør Allan Dresling, Annettevej 4, Charlottenlund. 402 byrådsekreterare Lennart Fridh, Timmermansgatan 45,2., Stockholm, Sverige 403 maskinmester Mogens Mandrup Larsen, Mågevej 102, Langesø pr. Nordborg !404 tegner Alfred Hansen, Fyrkatvej 2, Århus N. 405 Peter Roland Hansen, Birkevang 32, Virum 406 fru Agnete Wilcke, Richelieus alle l, Hellerup 407 elektriker Henrik Sjøqvist Fyrrevang 12, Virum 408 overassistent Poul Hansen, Steenbergsvej 2,1., Valby 409 instrumentmager H. C. Henriksen, Ndr. Frihavnsgade 5, 3., 0. 410 generaldirektør P Skov, Sølvgade 40, K 4 tv Ø 411 Holger Jørgensen, Ndr. Frihavnsgade 104, 4,.tv. Ø 412 fuldmægtig, candjur. Niels Rørdam, Grønnevej 258, Virum 413 Det kongelige Bibliotek, Christians Brygge 8, K. 414 Preben Hansen, Grønholt 17, Vejle 415 boghandler Jørgen Fr. Toft, Frugthaven 14, Valby 416 maskinarbejder Otto Nielsen, Agade 138 l.th., K 417 fotohandler Arne Vindum, Baldersvej 19. Viborg 418 Audun Reitzel, Klintemarken 33, Søborg 160 assistent Arne J. Rasmussen, Tilebro 18, Herlev

Rettelser og tilføjelser til medlemslisten. (Meddele her om evt. fejl og ændringer modtages med tak:)

205 Just Andersen: Adressen er kun: Gesten.
305 Gunner Brønholt, Nørreballe 306 Niels Brønholt, Nørreballe (manglede i listen) 99 Bøye: Birkeparken 5,3., Abyhøj 76 Krøijer Christensen: Ekspeditionssekretær.
277 Kalmar Hansen: Carl Bochsvej 31, st.th., Odense.
239 Henneke: Bernstorffsvej 3,1., Odense 242 Koch.
141 Sko;: Jernbanegade l a, Kolding. - damp, industribaner.
331 Ola Storm.
310 Sonesson: c/o Busch, Rågången 73, Norrkoping.
93 Sørensen: Læssøsgade 10,2., Århus C.
393 Sørensen: c 200 Søndergaard: Exnersgade 71, 2.th., Esbjerg.
160 Preben Bredahl Hansen udgår (udmeldt) 204 Fredberg: Nibevej 3, Års 301 Oddershede:
Østergade 36, Hadsund 11 Quaade: Frederikssundsvej 402, Brh, 25 Kjærsgaard: Rødstensvej
22 B, Hellerup.

RIC og RIV. Den l. januar 1962 trådte en ny udgave af den internationale person-, post- og rejsegodsvogns-overenskomst (Regolamento Internazionale Carrozze) i kraft. I afsnittet om påskrifter på vognmateriellet indførtes en del ændringer, der kan have interesse for jernbane-entusiaster. Det drejer sig om tre nye signaturer for vogne med: "højttalere, speaker- og forstærkerkupe”, "højttalere” og "højttalerledning”.

Disse signaturer er endnu ikke påmalet DSB-vogne; når dette sker, vil vi bringe en nærmere beskrivelse. Derimod vil den opmærksomme entusiast have bemærket en ændring i "RIC-rammerne”. Vogne med undervogn og kassestel af træ er ikke længere tilladt i international trafik - af den grund bortfalder RIC-mærkning i dobbeltramme jvf. bilag til M 7-8/61.

I dette bilag’s side II, anden spalte slettes 1.-20. linie f.o., og erstattes med nedenstående:

Østrig Belgien Bulgarien Schweiz Tjekkoslovakiet Tyskland Danmark Frankrig Grækenland Ungarn Italien Jugoslavien Luxembourg Norge Holland Polen Rumænien Sverige Tyrkiet

Følgende DSB-vogne er pr. 1/1-1963 RIC-mærkede, som følger: RIC (gult)(gennemgående el-varmeledning for 3000 V 50~) for: D, I "signatur-bilaget” til M 7-8/61 udgår endvidere mærkningen for "svævende akselkasser” og "største ringfjederpuffertryk” , idet hverken RICaftalen eller RIV-aftalen af l/l 1963 længere foreskriver denne mærkning. (EBJ)

SKÅN VOR KASSERER - og vor økonomi. Postopkrævninger er besværlige at skrive, og portoen er dyrt Vi erindrer alle, der endnu ikke har betalt kontingent for 1963, om at kassereren har postkonto 1173 80 (Mogens Bruun, Lindehøjen 10, Vanløse). Kontingentet er kr. 15,00 årligt; for medlemmer, der ikke er fyldt 18 år dog kun kr. 8,00

SEKRETARIATETs adresse: P. Thomassen, Strandvej 201, Hellerup. NB: Kun tirsdag-fredag eller efter aftale. Tfl. HE 794 v, kun tirsdag-fredag kl. 10-14 postgirokonto 673 94. Er der nogle af klubbens medlemmer, der er.interesserede i oprettelse af en studiekreds for sporveje Evt. interesserede bedes meddele dette på et brevkort til sekretæren.

Statsbanernes forkortelser for stationsnavne. -Hvor intet er anført efter stednavnet. er eller var stedet station eller billetsalgssted med publikumsekspedition. - AU = bilekspedition (anføres kun for steder, der ikke tidligere har været DSB-station). M - mellemblok, krydsningsstation eller andet "sikkerhedsmæssigt” uden publikumsekspedition. S - sidespor. T - trinbræt. Hejsebureauers (Rbu) og visse havneekspeditioners forkortelser er udeladt.
Ab Ålborg
Abt Åbro T
Ac Assens
…...

HØNG-TØLLØSE JERNBANE ODSHERREDS JERNBANE Fortegnelse over driftsmateriellet pr. l/l 1963.

Ovenstående oversigt over Holbæk-banernes driftsmateriel var tænkt som en introduktion til besøget på HTJ og på værkstederne i Holbæk, men som nævnt på forsiden har dette arrangement måttet udsættes.

UDSOLGT! Af literatur, som vi tilbød i M l, er følgende udsolgt: Privatbane kommissionens betænkning 1954 og Horsens-Tørring Banen 1891-1916. Endvidere er tjenestekøreplaner fra HFHJ sluppet op efter 1953; af ældre haves endnu enkelte, men bestemte årgange kan ikke leveres. Det samme gælder tjenekøreplaner fra Horsens privatbaner. - Atter på lager: "Elementær Jernbanelære” med tillæg,: Kr.3,00 + 20 øre porto. Endelig: har vi en del publikumskøreplaner fra HFHJ, bade lomme- og opslags-. l kr. pr. stk. efter 1945, 2 kr. for ældre (helt tilbage til 1909, dog kan enkelte årgange mangle).

Jernbanenyt - kort fortalt - GDS

Meddelelsen i nr 1/63 om oprydningen i det ældre materiel var noget forhastet ydet banen vil bevare noget af materiellet eom reserve. ht 3, 4 og 5 ophugges ikke ved køreplanekiftet. Kun 3 af personvognene (C 32, 34 og 39) er ophugget; D 53, Q l03, l04, 109 111, 112, 117, 118, 119 og 120 ligeså.

Det var HP's traktor nr. 41 (ikke 40, som tidligere meddelt) der blev solgt til W . Len er bygget af Breuer i 1930 og forsynet med en 65 1HK benzinmotor.

KRB

Efter at banen ved remisebranden i Køge havde mistet sine 3 motorvogne, kom ØSJS til undsætning med M 4. Men a brændte den ved værkstedsbranden i Hårlev og ØSJS M 1 kom til KRH. Den var imidlertid lidt for stor, derfor lejede man "Lille Johannes", HVJ M 5 af OHJ. Den fik motorvanskeligheder, som blev repareret, og den kom ud at køre igen. Men kun kort, for ved Gummersmark kom en lastbil og skubbede til den, nå den gik på "gulvet". Da det kneb med at få tid til at sætte den på sporet igen, fik den lov at stå en halv snes dage der. Let er så meningen, at den skal tilbage til Holbæk til reparation, hvorefter KRH lejer den igen. KRA Sm 5 blev kun lettere beskadiget ved remisebranden i Køge, men der har alligevel været vanskeliglieder aed den, så ØSJS ogeå har måttet træde til med Sm. Tilbage har man haft een motorvogn (M 3) i reserve for både ØSJS og KHB. Den 10/2 måtte driften indstilles p.gr. af snefygning; M 1 skulle hjælpe skinnebussen gennem, men de kørte fast, kort efter afgangen fra Ringeted. Driften genoptoges 11/2 kl. 13.00. - Får man ikke lidt medlidenhed med direktør Nielsen og hans folk ?

KRB, ØSJS

Remisebranden i Køge den l0/1 og værkstedsbranden i Hårlev den 17/1 anses nu for opklaret, idet politiets undersøgelser har vist, at ilden er opstået i overophedede kakkelovne i motorvognene.

LJ

Det meddeles nu officielt fra Lollandabanen, at strækningen Maribo-Rødby Havn nedlægges som personbane fra sommerkøreplanens ikrafttræden den 26/5, Der skal stadig kunne køre godstog og stationerne skal alle bibeholdes som post- og godsekspedition, undtagen Rødby st., der nedlægges helt. Til erstatning af persontogene etableres to rutebilruter mellem Maribo og Rødby havn,

SNNB

Den 2/2 måtte damplokomotiverne igen ud, da skinnebuaserne ikke kunne klare sneen.

ÖSlJ

På den svenske muaeumsbane Öetra Södermanlands Järnväg er der i sommeren 1962 med 39 plan- og 2 særtog befordret 1488 rejsende.