meddelelser fra DANSK JERNBANE-KLUB - M 3/64   -   Marts 1964

tilbage

På grund af forskellige uheldige sammentræf, sygdom, det fremrykkede tidspunkt m.m., er vi denne gang nødt til at udsende bladet duplikeret.

Medlemsmøder: Mødet er torsdag den 19. marts kl 20,00 i det nye Folkets Hus, Enghavevej 40. Rødby Direktør S.D. Brandt, LJ fortæller om "Lollandsbanen " Møder i lokalafdelingerne. Nordjysk afdeling: Den 18/3 kl. 19.30: Filmaften. JMJK inviterer DJKs medlemmer til amerikanske og engelske jernbanefilm. - Kaffe 2,-. Sted: A.S.F.s lokaler, Frederiksgade 45,2. sal, Århus C. Den 15/4 kl. 19.00: Diskussionsaften: l) Skal vi tage os kærligt af ELSE? - 2) Hvordan får man system i sine samlinger af billeder, bøger o.s.v. - 3) Auktion. - Gode ideer” masser af billeder, bøger o.s.v. bedes medbragt., Sted: Banegårdsrestauranten, Århus.

Søndag den 9/2 afholdt bestyrelsen møde i Århus med de jyske medlemmer af DJK. Der var kommet over et halvt hundrede af disse til stede og udover at man diskuterede foreningens anliggender, fik medlemmerne adgang til at stille en lang række spørgsmål til bestyrelsens medlemmer. Man enedes om at organisere lokalarbejdet og valgte to lokal bestyrelser, der for Sydjyllands vedkommende kom til at bestå af Erik M. Dalgaard Eriksen, Lars Andersen og Preben Hansen. For Nordjylland valgtes: B. Dyrholm, Alfred Hansen og Hartvig Albrecht. Samtidig havde man en interessant udveksling af anskuelser med civilingeniør E. Falk Sørensen, der er formand for DMJK og med formanden for Jydsk Model Jernbane Klub, Mogens W. Nielsen, der begge var yderst sympatisk indstillet overfor et samarbejde klubberne indbyrdes.

Indrykningen af efterlysningen af de savnede plader fra Aalborg har allerede virket efter hensigten.

Det var naturligvis klart at pladerne hverken kunne være stjålet under vort besøg, hvor vi var hundrede mennesker til stede omkring maskinerne eller ved modelfolkenes besøg, idet disse slet ikke på selve turen var ude ved maskindepotet. Det, vi derimod frygtede, var at medlemmer af klubben i forbindelse med turene kunne have fundet på at den ene maskine først var kommet til Aalborg senere og at flere af pladerne var taget langt tidligere. Nu er imidlertid en af pladerne anonymt blevet tilsendt Svend Jørgensen fra Hedensted, ligesom det er blevet opklaret, at to af pladerne var blevet foræret af en dertil uberettiget for flere år siden til en mand i Sydjylland. Disse plader er også afleveret. BW.

Efter at ovennævnte er skrevet, er der dukket yderligere to Plader op, sendt anonymt til Svend Jørgensen.

Fotoserier.

Dansk Jernbane-Klub kan tilbyde nedennævnte foto i størrelsen 13 x 18 cm til en pris af kr. 2,50 pr. stk..

Vi beder Dem bemærke, at billederne skal bestilles hos foreningens kasserer, Mogens Bruun, Lindehøjen 10, Vanløse. Postgirokonto 1173 80. Indbetaling af beløbet for billeder + porto 0,60 skal indbetales senest den 25. Marts:

l) DBJ, 2) DBJ, 3) DBJ, 4) DBJ, 5) DBJ,
Aakirkeby st. med 3 tog 1901.
Almindingen st. med blandettog 1901.
Hammershus st. med tog 1913.
Neksø station og banegårdsterrænet 1901.
Humledals første st. 1913.

Industrilokomotiver:
6) Hedehusene "SKJOLD” (Krauss 6989/1915) 1957.
7) Hedehusene "DAN” (Hensehel 10564/1910) 1957.
8) DDS(Stålvalseværket) Nr. 5 (ex HHGB 5) 1957.
9) Hedehusene, 785 mm spor. (Krauss 7035/19 ) 1956.
10)Hedehusene, 785 mm spor. (O&K 9791/1921) 1956.
11)Hedehusene teglværk, 2 damploko 1956.
12)Hammersholt teglværk Nr. 6 (O&K 6824/1915) 1956.
13)Hammersholt teglvækr Nr. 8 (Maffei 4003/1919) 1956.
14)Svovlsyrefabrikken, Nørresundby loko 3 (Jung 2075/1914) sporvidde 785 mm 1956.

Husk at skrive bagpå kuponen til modtageren hvilke billeder, der ønskes, og husk at alle forespørgsler og bestillinger rettes til Mogens Bruun. SJ.

Resume af udrageringer af DSB damplokomotiver i årene 1962 og 1963 - til brug for ajourføring af W. Bay’s: The Locomotives of the Danish State Railways.

Følgende lokos er udrangeret (scrapped) - i 1962: (42/43) D 828, 871, (41) F 460,468, (39) K 595 (ikke som anført 1959), (46) p 916, 919,928, (51) S 721,722,724,734; - i.1963: (42/43) D 818,831,846,868,876,897, (58) DE 129,131, (53) E 964 the Swedish Railway Museum-, (41/48) F 423, 426, 427, 429, 433 434, 435, 438, 442 ,443, 446 ,450, 462, 465, 470, 474, 491, 673,674, 675, 679, 680, 681, 682,683, 686, 689, (9/38) HS 373, 379,392,403,405, (39) K 518, 599, (46) p 909, 913, (46755) ER 921, (47/49) B 9~8, 955, 956, 960,961, (51) S 725.

(Tallene i parenteserne henviser til bogens afsnit). Derudover kan foretages følgende rettelser og tilføjelser: i afsnit 2, 21. linie f.o.: "July” til "June”; i afsnit 39: K 593 udrangeret 1959; i afsnit 43: D 880 ikke udrangeret; i afsnit 58,13. linie f.n. rettes til: Svendborg-Nyborg SNB 29 o.s.v. i fotosektionen: fotografierne til 8 og 14 er fejlagtigt ombyttede; under 45 slettes: "now in store for the Railway Museum”. (EBJ)

meddelelser fra Dansk Jernbane-Klub
HBS

Restaurationstoget på Vrads station vil i år blive udvidet med endnu en vogn, således at der bliv er ialt 114 siddepladser. Oprangering: L 205, C 227, E 233, C 224. E-vognen anvendes som køkken m.m. Toget køres ud fredag den 15. maj.

I sommerkøreplanen indlægges på søn- og helligdage et særligt iltog Silkeborg-Vrads. Toget fremføres af Sm, og det standser ikke ved mellemstationerne men på særlig smukke steder undervejs. Iflg. l. køreplansudkast løber togene således: I 181: Vrads af 15.30 - Sl. an 16.00 og I 18l: Sl. af 16.05 - Vrads an 16.30. (DA)

Til de rejsende i HTJs tog har der været uddelt spørgeskemaer på hvilke de rejsende kunne gøre rede for deres ønsker med hensrn til banens køreplan. (PT)

ØSJS

Det ene af banens dieselloko var sidst i februar på værksted til motorrep., så brændte ledningsnettet sammen på det andet. Damplokomotiv nr. 7 blev opfyret og kørte bl.a. godstog i nogle dage og lørdag- og søndagstogene med de gennemgående vogne til/fra Kh. (OJ)

GDS

Damploko nr. 11 er nu kørt til Maribo, idet DJK har lejet maskinen af GDS. Læs herom på side 7.

DSB

P 931, der i 1958 overgik til Jernbanemuséet passerede den 15/12 Vejle på vej til Fredericia, hvor det den 232 henstod i velpudset stand.(DE)

P 913 (uden tender) er i februar 1964 ophugget i Vordingborg,) (BRJ)

Litrering

Opmærksomme iagttagere blandt klubbens medlemmer har måske i den seneste tid lagt mærke til nogle, der har fået et litra tilføjet eller rettere sagt fået et bogstav mere i det oprindelige litra.

For at kunne skelne styreledningsvogne fra hinanden har de vogne der er forsynet med A+B+C ledninger (jvfr, Erik B, Jonsens artikel om styreledninger i M 763) og således kan anvendes som mellemvogne i tog hvor der anvendes styrevogne af litra CLS CPS og CRS vil disse vogne efterhånden som de kommer på centralværkstedet få tilfØjet bogstavet L, Det drejer sig om føgende vogne.
(Av 24l - 255 )
Av 261 - 263 der vil få litra AVL
CL 1471 - 1500)
CL 1632 - 1638 der vil få litra CLL
samt en række CP, CR og CRM, der altså vil få litra CPL, CRL og CRML,

Vogne med litra CML med styrevognsledninger (tidligere litra ATM) vil dog ikke få litra ændret.

Vogne der har styreledninger A+B, og altså, kan anvendes som mellemvogne i tog mød MO forrest og bagest vil ikke få deres litra ændret, (Om disse vognes numre henvises til M 7/63).

Endvidere er der i den seneste tid fremkommet nogle Gs-vogne med et noget afvigende udseende end den normale UICtype. Disse vogne har numrene 39900-39917 og er de mest rummelige vogne i DSBs park af lukkede vogne. Vognene er ombygget fra de i 1941 af Scandia byggede kølevogne litra IKS 24903-24920. Tilbage af denne type er således nu kun de 2 tyskbyggede IKS nr, 24901 og 902, der er noget anderledes end de danskbyggede.(J.K.Petersen Kø)

Litrering

Opmærksomme iagttagere blandt klubbens medlemmer har måske i den seneste tid lagt mærke til nogle, der har fået et litra tilføjet eller rettere sagt fået et bogstav mere i det oprindelige For at kunne skelne styreledningsvogne fra hinanden har de vogne, der er forsynet med A+B+C ledninger (jvfr. Erik B. Jonsens artikel om styreledninger i M 7/63) og således kan anvendes som mellemvogne i tog, hvor der anvendes styrevogne af litra CLS, CPS og CRS vil disse vogne efterhånden som de kommer på centralværkstedet få tilføjet bogstavet L. Det drejer sig om følgende vogne:
AV 241 - 255) der vil få litra AVL AV 261 - 263
CL 1471- 1500) der vil få litra CLL CL 1632 - 1638
samt en række CP, CR og CRM, der altså vil få litra CPL, CRL og CRML.

Vogne med litra CML med styrevognsledninger (tidligere litra ATM) vil dog ikke få litra ændret. Vogne, der har styreledninger A+B, og altså kan anvendes som mellemvogne i tog med MO forrest og bagest vil ikke få deres litra ændret. (Om disse vognes numre henvises til M 7/63).

Endvidere er der i den seneste tid fremkommet nogle Gs-vogne med et noget afvigende udseende end den normale UIC-type. Disse vogne har numrene 39900-39917 og er de mest rummelige vogne i DSBs park af lukkede vogne. Vognene er ombygget fra de i 1941 af Scandia byggede kølevogne litra IKS 24903-24920. Tilbage af denne type er således nu kun de 2 tyskbyggede IKS nr. 24901 og 902, der er noget anderledes end de danskbyggede.(J.K.Petersen,KØ)

Nyt fra restaureringsafdelingen:

I Klampenborg arbejder vi stadig regelmæssig hver lørdag! og Søndag og til de forfrosne, der sidder hjemme i kakkelovnskrogen, kan vi fortælle, at arbejdsholdet også får chancen for de mere spændende opgaver, når sådanne viser sig: Loko GDS 11: Søndag den 16/2 mødte ialt 8 mand i Hillerød for at afkoble GDS nr. 11. Den gamle damphest blev hurtigt gjort klar til den lange tur til Maribo alt imens en liflig røg (fra en gammel sæk!) skabte den helt rigtige stemning ved remisen.

Der blev også tid til at pudse maskinen pænt og om aftenen, da S 737 afhentede nr. 11, blev der lejlighed til en kold men dejlig tur med gamle nr. 11 til Gb, hvor den anbragtes indtil den fredag den 21/2 i særtog midt mellem to MH-loko, der skulle til Næstved hhv. Gedser blev kørt sydpå.

Maskinen er i bedste velgående ankommet til Maribo.

Vi håber at se mange flere i Klampenborg i den kommende tid, I Roskilde arbejdes der, lejlighedsvis med loko ØSJS 6.

(Robert Jørgensen, telf. 55 74 81 giver alle oplysninger vedrørende restaureringsarbejderne). I Vejle arbejdes der, med assistance fra Odensemedlemmer, så snart vejret tillader det. Vi håber det lykkes at få vognen færdig til påske.

I Maribo skal materiellet rigges til og prøvekøres nogle søndage i marts/april. Nærmere oplysninger meddeles restaureringsholdet i Klampenborg. (S.J.)

MUSEUMSTOGET 1964:

Søndag den 17. maj begynder vi at køre igen mellem MARIBO og BANDHOLM. I år vil der blive kørt 4 togpar hver søndag indtil 27/9. Køreplanen vil blive trykt i næste nummer af bladet, den er allerede indsendt til DSB til offentliggørelse i sommerkøreplanerne. To tog i hver retning vil i Bandholm Havn blive ført helt ud til kajen, hvorfra der ved dampskibet "Skjelskør” (Foreningen til gamle skibes bevarelse) er forbindelse til Sakskøbing.

Mellem Maribo og Sakskøbing vil en toetagers engelsk bus blive indsat. Bussen ejes af Maribo Turistforening; den bliver overtaget fra det engelske busselskab South Down Motor Service i Brighton. Den vil således være mulighed for en trekantrundtur, som vi håber mange turister vil benytte sig af. Den første bestilling på et særtog til sommer er allerede indløbet og forhåbentlig vil der i år komme endnu flere end tidligere.

Men også i sommer skal vi bruge personale i Maribo til togenes fremførelse. Maskinafdellingens personale, herunder motorførere kommer hovedsagelig fra restaureringsholdene, men desuden skal vi jo have en togfører og en togbetjent til hver søndag. Mon ikke De skulle kikke på kalenderen allerede nu. Tilsagn om tjeneste ved togene bedes sendt til: Børge Chorfitzen, Tagensvej 169, København NJ (Telf.: Taga 5743).

Instruktionsmøde for personale under trafikafdelingen vil blive afholdt i Klampenborg primo maj. (SR)

Medlemstallet er nu 544. Tillæg 5 til medlemslisten udsendes snarest. Vi trænger til en ny medlemsliste, den kommer dog ikke før vi ser, hvor mange, der skal slettes for restance Vi er alle inden for bestyrelsen overbebyrdede med arbejde for DJK. så spar kassereren for ekstra besvær med at skrive postopkrævninger. (Kassererens postgiro m.m. se side 2). (PT)

Dette blad er udsendt af DANSK JERNBANE-KLUB sekretariat: P. Thomassen, Strandvej 201, Hellerup telf.: Hellerup 794 v (kun tirsdag-fredag og kun kl. 10-14)
Odense:
Nordjylland: Sydjylland
Hans Gerner Christiansen, Bernstorffsvej nr. 17, Odense.
B. Dyrholm, Saxovej 6, Kristrup, Randers.
Preben Hansen, Grønholt 17, Vejle.
Dette nummer er redigeret af P. Skebye Rasmussen.
Redaktionen sluttet den 7/3 1964.
Tryk: