meddelelser fra DANSK JERNBANE-KLUB - M 6/62 - September 1962
DJKs nyeste loko "Else”, modtaget som gave fra Cementfabrikken "Dania” i Mariager.
Status pr. 1/9 1962.
Dansk Jernbane-Klub har nu eksisteret i 11 år, og vi har nu fået så mange erfaringer med hensyn til vores efterhånden retforskelligartede virksomhed, at der kan være anledning til at se tilbage på hvad der er nået i det forløbne år, og hvad der skal nås i den nærmeste fremtid.’ Da vi startede foreningen forrige år, var hensigten dels at samle alle jernbaneinteresserede i en forening, der kunne have en vis slagkraft overfor omverdenen, dels at skabe mulighed for grundlæggelse af et aktivt museum for de danske privatbaner. på det første punkt har vi nået en del, idet foreningens medlemstal nu er ved at nå op på 400, og vi har haft god ørenlyd både i pressen og radioen. Imidlertid mener vi at kunne nå et betydelig større medlemstal, hvis alle medlemmerne’ gjorde alt, hvad der stod i deres magt for at få alle de jernbane interesserede, de kender til at gå med i foreningen og særligt mener vi, at der bør kunne gøres mere for at få aktive jernbanefolk med. Trods alt er det dog i alle jernbanefunktionærers interesse, at vor forening, der er den eneste betydelige forening af jernbaneinteresserede, får så megen tilslutning, at man vil høre på vore meninger på samme måde, som der altid tages hensyn til motorfolkenes organisationer.
Denne interesse for jernbanerne må imidlertid meget nødigt udarte på en sådan måde, at jernbaneforvaltningerne bliver mere irriterede end tilfredse med vores virksomhed. Flere baner har i den seneste tid klaget over, at de har fået talrige og temmelig besværlige henvendelser vedrørende oplysninger om banernes historie og særligt deres driftsmateriel. Vi har aftalt med disse, baner, at de kunne sende skrivelserne til os, og vi vil så forsøge på at besvare dem, i det omfang vi har tid og mulighed for. Altså send hellere forespørgsler til vort sekretariat end til de pågældende baner, kan vi ikke besvare dem, vil vi forsøge at fremskaffe oplysningerne. Værre er det dog at, dels vore medlemmer, dels forskellige andre stadig henvender sig til banerne om at få lygter, fabriksplader, billeder m.v., altsammen ting, der meget gerne skulle indgå enten i vore eller i jernbanemuseets samlinger. I enkelte tilfælde er det endog sket, at private direkte har tilvendt sig disse ting. Vi må bede vore medlemmer så vidt muligt undgå sådanne henvendelser, men også lade disse ske igennem foreningen.
Vi er her ved at komme over til vort andet formål. Det er i årets løb lykkedes os, enten ved gave eller køb at skaffe foreningen 3 normalsporede og 2 smal.sporede damplokomotiver samt 14 person- og godsvogne, idet vi senest har erhvervet den ene af Langelandsbanens resterende personvogne, hvorhos vi har opnået en række forhåndstilbud om køb af motorvogne m.v. Materiellet er blevet anvendt i sommer på Bandholmbanen, og driften her har vist et sådant resultat, at vi mener at kunne fortsætte næste sommer. For at holde interessen ved lige og eventuelt udvide virksomheden, bliver det imidlertid nødvendigt, at vi dels søger at indrette et museum i forbindelse med banen, og dels skaffer yderligere midler til udvidelse og forbedring af vort materiel. Vi vil derfor bede alle støtte vore bestræbelser i denne retning i størst muligt omfang, således at materiale, der kan anvendes til museet ikke spredes alt for meget, og vi vil bede medlemmerne om at hjælpe til på arbejdsholdene i Klampenborg, Maribo og Vejle Med hensyn til personale til betjening af togene på Bandholm, er det gået over al forventning i sommer, og vi håber at interessen vil holde sig næste år. Næstformanden, Svend Jørgensen har kørt op mod halvdelen af togene, og vi har haft fremragende hjælp af lokomotivfører Bertram Jensen, Rødby og depotarbejder Christensen, Maribo. Uden disse 3’s indsats havde det ikke, efter at Guntofte er blevet syg, været muligt at gennemføre driften i sommer.
Vi håber i vinter og i foråret at afholde en række ekskursioner både i Danmark og udlandet, ligesom vi håber at kunne skaffe en række gode foredragsholdere. Endvidere håber vi at fortsætte udsendelsen af bøger om privatbanerne og andre jernbaneemner og i fremtiden med bedre billedgengivelse end i bogen om NPMB. Endelig vil vi prøve at skaffe et klublokale eventuelt i en af vore vogne og skabe et arkiv og bibliotek, hvor medlemmerne kan skaffe sig ellers vanskeligt tilgængelige oplysninger.
Vi har i foråret søgt at bedre forholdet til modelforeningerne, idet vi alle har stor sympati for modelbyggerne. Når imidlertid visse modelkredse har talt om at lave museum, udgive bøger om privatbanerne, foranstalte damptogsekskursioner og lignende, vil vi i nogen grad advare mod disse bestræbelser. Også her vil altfor megen spredning bevirke, at det hele bliver vanskeligere tilgængeligt, at turene bliver dyrere og at de enkelte foreninger må udsende bøgerne i så små oplag, at prisen bliver altfor høj. Vi må altså også her opfordre til, at alle jernbaneinteresserede så vidt muligt samarbejder om disse ting og derved skaber de bedste muligheder for vor fælles interesses fremme.
København i september 1962.
Birger Wilcke S. Jørgensen P. Thomassen M. Bruun H.O. Thorkil-Jensen B.Chorfitzen Poul Skebye Rasmussen
Det meddeles fra Sverige, at SJ har rettet henvendelse til DSB om at overtage damploko F 1200 (DSB E 964) til SJ’s museum.
SIDSTE NYT: DJK har af Langelandsbanen købt benzin-mekanisk motorvogn nr. M l. Den ventes at ankomme til Maribo sidst i måneden.
Meddelelser fra bestyrelsen:
Restaureringsarbejdet i vinter.
Sommeren -eller regntiden om man vil- er nu forbi, og der tages fat med fornyet energi på restaureringsarbejdet i Klampenborg. Vi håber til næste sæson på MBJ at have såvel de 2 ØSJS-vogne som KSB C 20 klar til indsættelse i driften.
Til det meget omfattende træarbejde på ØSJS-personvognen mangler vi stærkt en tømrer eller snedker’s bistand. Vi håber en sådan vil melde sig. Det betyder dog ikke, at vi ikke har brug for Deres hjælp. Alle er velkommen, og der er arbejde for alles evner.
Ligesom i foråret godtgør vi billetten Københavns Bybane/Klampenborg for 4 timers arbejde, og i begrænset omfang kan arbejdstøj udlånes.
Arbejdstiden er som hidtil: lørdage ca. 13 - 18 og søndage ca. 9 - .....
Vor personvogn HHGB A l i Klampenborg, der hidtil har tjent som lager og værkstedsvogn, er det tanken i vinter at ombygge til arkiv-, læsesals og mødevogn for mindre møder, studiekredse og lign. Det nuværende arbejdshold kan ikke påtage sig denne opgave, hvorfor vi håber nogle medlemmer vil melde sig til denne opgave, ligesom vi opfordrer medlemmerne til at komme med forslag til vognens indretning.
ØSJS nr. 6 i Roskilde arbejder et lille hold regelmæssigt på. Aftale om deltagelse må ske enten med Robert Jørgensen, Peder Lykkesvej 60,2, København S. Telf AM 3281 y eller Svend Jørgensen, Blichersvej 5, l, Helsingør.
I Maribo skal der i vinterens løb foretages visse reparationer af vort materiel og drejeskiven, der ligger i Bandholm, skal rustbehandles og males. Medlemmer, der vil medvirke ved dette arbejde, bedes hanvende sig til sekretariatet.
Jyllandsafdelingen vil fortsætte med restaureringen af HJJ/HV-bænkevognen, så snart denne er ankommet til Vejle. Henvendelse om dette arbejde bedes rettet til: Lars Andersen, Niels Skousvej 5, Mølholm, Vejle. (SJ)
Sekretæren (Strandvej 201, Hellerup) minder om at ekspeditionstiden er, tirsdag-fredag kl. 10-14. (Telf. HEllerup 794 v).
Medlemsmøde:
Mandag den 15/10 kl. 20.00 i Trafiketaterne, Trommesalen 2, 5 sal, København V. Hr. Uwe Jepsen, Deutsche Bundesbahn vil (på dansk) fortælle om moderniseringen af De tyske Forbundsbaner. Herefter holdes auktion, og som sædvanlig er der til slut lejlighed til at få en kop kaffe eller te.
Sydfynsturen den 16/9 blev velsignet med godt vejr bortset fra opholdet i Ringe, hvor det regnede. Toget var oprangeret af TKVJ 130, der var kommet fra Kolding samme morgen samt OMB C 16, C15, C18, B 5 og NFJ EH 56. Ved afgangen fra Odense havde toget ca. 85 rejsende. Efter nogle minutters ophold i Ringe fortsattes mod Fåborg. på denne strækning standsedes ved alle stationer. I Fåborg var der arrangeret fællesspisning på "Klinten”. Det må være længe siden, der har været et damploko i Fåborg, for der er ingen vandkran, så maskinen måtte have vand ved Falck’s hjælp via en brandslange. på samme måde ordnedes vandforsyningen i Ringe, kun i Svendborg var der vand i vandkranen. På vej fra Få til Re standsede vi kun en enkelt gang, og det var for at samle damp fordi et kedelrør ikke havde det så godt. Mellem Re og Svg krydsede vi tog 227 i Stenstrup og med en lille forsinkelse ankom vi til Svg, hvor de fleste deltagere skyndte sig til remisen, hvor der på et sidespor er henstillet 4 damploko: DF 131, HS 393, HS 384, HS 391. Da maskinen havde fået vand, afgik vi næsten planmæssigt mod Ng. I Skårup måtte vi vente lidt på tog 188, som vi skulle krydse. Fra Ng rangeredes toget til Ngf.
Fortegnelse over bøger og postkort, der forhandles af DJK.
Kan erhverves ved at indsætte beløbet på postgirokonto 673 94 P. Thomassen, Strandvej 201, Hellerup)
Næstved-Præstø-Mern Banen (DJK l) (København 1962) 53 sider, indeholdende 24 illustrationer, oversigtskort, sporplaner m.v.
Pris kr. 8,50 (porto 20 øre).
Maribo-Bandholm Jernbane (DJK 2)(København 1962) 12 sider, indeholdende 8 illustrationer og l tegning af MBJ og DJKs materiel.
Pris kr. 2,00 (porto 15 øre).
"Odin og Roeskilde” (Dansk Lokomotivmands Forening)(København 1952) 88 sider, indeholdende fotos af de fleste af DSBs damp- og motorloko samt motorvogne.
Pris kr. 7,50 (porto kr. 1,00)
Postkort:
AB l Amagerbro st. (1907)
AB 2 Loko 6 med godstog ved Tømmerup (1956)
AB 3 Loko 5 med persontog ved Kløvermarksvej (1940)
APB l FFJ loko 10
APB 2 AHJ loko 16 efter ombygning
APB 3 AHB loko 26
APB 4 FFJ loko 38 (Nørresundby Havns rangerloko)
DJK l Loko nr. 3 Faxe” ved remisen i Maribo (1961)
DJK 2 Loko nr. 3 "Faxe” med persontog i Merretskov (1961)
DJK 3 Toget på Bandholm st. (1961) NB!
DJK 4 Toget under indkørsel til Bandholm (1961) NB!
DJK 5 Loko nr. 3 "Faxe” (1961) NB!
DJK 6 Tog på vej over åen i Merretskov (1961) NB!
GDS l Dampvogn ved Gribsø (1881)
GDS 2 Loko III i Græsted (1890)
GDS 3 Loko IV (ca. :1800)
GDS 4 Loko II (dampvognsmaskine) i Græsted (ca. 1895)
GDS 5 Gribsø trinbrædt (1907)
GDS 6 GDS-stationen i Hillerød (ca. 1920)
HBS l Mallet-loko på Østbirk st. (ca. 1900)
HBS 2 Persontog med Mallet-loko på broen ved Brædstrup å (ca. 1900)
HBS 3 Loko HV L 106 med DJKs særtog ved Vinding bakker (1961)
HHGB l Hornbæk st. med tog (1907)
HHGB 2 Sentinel dampvogn i Hellebæk (1926)
HHGB 3 Odinshøj trinbrædt (1907)
HHGB 4 Loko HHB 4 (senere GDS 11) (1907)
HV l Persontog med smalsporloko på Horsens gl. st. (ca. 1920)
HV 2 2 smalsp. loko afsporet u. snerydning ved Rask Mølle (1908)
KB l Loko 2 med udflugtstog i Kalvehave (1959)
LE l Rudkøbing st. i. 1920 erne
LE 2 LB 2 rangerer på færgen i Rudkøbing (1926)
LB 3 Skrøbelev krydsningsstation (1959)
LE 4 Loko l-E41-bænkevogn J 146 på Humble station(1911)
LB 5 Skinnebus på Spodsbjerg st. (1959)
NPMB l Loko 4 med persontog på Bøgesø st.. (vinter 1960)
NPMB 2 Loko 4 med persontog på Tappernøje st. (vinter 1960)
NPMB 3 Loko 4 med DJKs særtog.”på Bøgesø st. (1961)
SFJ 1 SFJ l Loko nr. 3 "St. Knud” (1876)
SFJ 2 Fåborg st. med tog fra Nyborg (1904)
SFJ 3 Fåborg st. med loko 8 Freia” i forspand til Nr. Broby (1911)
SFJ 4 Brobyværk st. med tog mod Odense (1912)
SFJ 5 Loko nr. 21 i Korinth (1947)
Pris pr. stk. kr. 1,00 (undtagen DJK 3-6 (mrk. NB!)
, der koster kr. 0,50 pr. stk.)
+ porto 15 øre uanset antal.-
Horsens Privatbaners materiel efter Hvs nedlæggelse.
Den 1/9 1962 afgik et sørgeligt tog fra Horsens til Odense, bestående af Horsens-materiel, der skulle til ophugning hos Fa. H.I. Hansen.
Som det fremgår af nedenstående, er det ikke ret meget af HV materiel, der forsvinder i denne omgang. HBS og HOJ har nemlig udskiftet en del mindre gode godsvogne med HVs, der var i bedre stand. - Der vil senere komme en omlitreringsliste, når meddelelse herom er modtaget.
HBS-materiel, der går til ophugning: Damploko L 205, L 206. Åbne godsvogne P 273, P 275 og p 276.
HOJ-materiel, der går til ophugning: Damploko L 405. Lukkede godsvogne’ IB 440, QB 443, QB 444, I 448, I 449, I 450, Q 451, Q 452, Q 453, Q 455, Q 456. Åbne godsvogne P 473. p 474, p 475, p 477, p 478, p 480, p 481, p 483.
HHJDe private godsvogne DSB ZM 99401, ZM 99403 og ZM 99404, Tre Kroner Margarine-vognene (Viby J.) er udgået af DSBs lister, da de er overtaget af HHJ til lokalt brug Viby J.- Århus frg. De får nr. HHJ 401, 403 og 404.
LB: har udbudt hele sit rullende materiel til salg. Foruden det i oversigten over driftsmateriellet anførte sælges 8 rutebiler, 4 lastbiler og 2 påhængsvogne. Personvogn C 23 er f.t. under ophugning på Vindeby TS. DJK har købt C 21, og vi forventer at overtage motortroljen (med Ford-T motor 1929 i køreklar stand. Derimod har vi opgivet at købe Vindeby trinbrædtbygning, der ikke ville have godt af en flytning, der også ville blive for bekostelig. Til oversigten over Langelandsbanene materiel i M 5/62 er følgende rettelser: M 5 var RGGJ M 5 Rejsegodsvogn E 41 byggedes af Arlöf. Forsidebilledet forestiller M 3 foran Bagenkop st. LB indstiller driften pr. 29/9 1962.
RØHJ: M 4 (ex DSB Mc 653) er købt af VLTJ. Den har fået VLTJ M 2, hvorefter den tidligere VLTJ M 2 (ex personvogn D 22 er udrangeret.
Nyt fra DSB MX 1045 er nu leveret og sat i drift. Hermed er leveringen af de 45 MX-loko afsluttet. Maskinen vil efter endt prøvetid tilgå 2. distr. beholdning. På grund af flere Ardelt-traktorer's ringe driftssikkerhed har der bl. a. i Gl. periodevis været rangeret med D loko. I Hh rangeres f.t. med Hs. Det er Hs 373 og Hs 415, der hver har ca. en måned ad gangen. C 708 er udgået fra centralværkstedet i Kh efter S reparation. C 710 er i øjeblikket inde til tilsvarende reparation og vil udgå fra værkstedet den 28/9. Herefter findes i alt 4 C-maskiner i drift: C 708 i Ro, C 710 i Kh, C 712 og 717 i Kb.
MH 346 er nu leveret og sat i drift i 2. distrikt. MM 803-817 (elektriske motorvogne er leveret til de københavnske S-baner.
D 804 er pr. 21/7 1962 overflyttet fra 2. til 1. distrikt. Maskinen er for tiden i Nykøbing Fl., hvor den bl.a. fremfører ballasttog på strækningen Nf-Rødbyfærge. D 831 er hensat på Gb den 29 1962 grundet udløbet revisionsfrist. D 838 er ikke, som det ofte fejlagtigt er nævnt, udstyret med anlæg til forvarmning. De rør der er monteret på maskinen tjener til dampforsyning af en rambuk, der anvendes ved anbringelse af el-master ved de nye S-bane anlæg.
E 981, E 982 og S 736 henstår på Gb S rep. og udtørret E 981 har i øvrigt fået E 973's tender (nittet svenskbygget tender.) Da E 988 den 109 stødte ind i et godstog ved Hh, blev den så beskadiget, at den formentlig må udrangeres, selv om den For kort tid siden har været inde til S-revision. I Korsør henstår den 149 - på vej til ophugning i Odense - følgende loko: C 701, D 823, F 460, F 468, P 919, S 721, S 724 og S 734.
Udsalg på Als: 850 t skinner (36000 m á 24,39 kg, 28 sporskifter og ca. 125 t forbindelsesdele. Alt samles på Sbb, hvorfra der en gang daglig køres til Sdb. DSB påregner selv at kunne anvende 5000 m skinner og godt 1000 fyrresveller, medens resten af svellerne skal oplagres eller sælges.
Nej, DJK har ikke købt den grå vogn, der står i betænkelig nærhed af vore vogne i Klampenborg. Den er kun kommet dertil i anledning af at det schweiziske SPEMA-tog huserer på sjællandske strækninger (se Vingehjulet 1961 side 261). Den grå vogn, "Specialvogn nr. 491", har følgende historie: Bygget hos Scandia 1894 som CJ i serien 10307-316, III kl. person- og kedelvogn (4 kupéer, 40 pl. Omkring 1920 ændret til CJA med kun 30 pl. - I 1940 ombyggedes vognen; kedlen (lille varmekedel til togopvarmning fjernedes og rejsegodsrum indrettedes. Siddepladsantallet nu 27 fælleskl., da et samtidig indrettet togførerrum fik kakkelovn. - Ved den store omlitrering i 1941 må en forskydning have fundet sted; CJ og CJA vognene kom til at hedde CT efter ombygning til togførervogne. Den pågældende vogn, CT 10319 omlitreredes til CZ 4417, men den oprindelige 10319 var ikke bygget hos Scandia i 1894 men hos Görlitz i 1897 - CZ 4417 omdannedes til opmålinsvogn nr. 1 i 1948, i 1958 omlitreret til specialvogn nr. 491. (PTh)