meddelelser fra DANSK JERNBANE-KLUB - M 7/63   -   september 1963

tilbage

SAKSKØBING SUKKERFABRIKs damploko B nr. l med vandvogn og roevogne på vej ned ad dæmningen ved broen over Fugleflugtslinien syd for Bramsløkke. Forbindelsesslangen fra maskinen til vandvognen ses tydeligt. Slangen, der ses rullet omkring domen, kan anvendes ved opsugning af vand :fra grøfter og lign.(7/10 1962)

MØDER OG UDFLUGTER: Søndag den 20/10 køres prøvetog Maribo-Nakskov-Kragenæs. Særtoget oprangeres af klubbens jernbanemateriel og fremføres af vort damplokomotiv OHJ 5 (HTJ). Toget afgår fra Maribo således, at der er forbindelse fra Kh med iltoget afg. 7,40, ank. Maribo 9,53.

Toget er tilbage i Maribo således, at der er forbindelse til Kh med ankomst 22.48. - Der bliver fotostop mellem Nakskov og Kragenæs, bl.a. ved roebanens niveauskering ved Branderslev. Kun medlemmer af DJK kan deltage, og billetprisen er kr.12,oo. Billetter fås i toget eller afhentes i sekretariatet. Almindelige billetter er ikke gyldige til toget Der er gode spisemuligheder på Kragenæs kro, men klubben har ingen arrangementer i anledning af prøvekørslen. Medlemsmøde mandag den 28/10 kl.20 i NIOGT, Sveasvej. Auktions- og filmaften. Har medlemmerne noget at vise fra sommerens høst, skal det være velkomment!

Medlemsmøde torsdag den 14/11 kl. 20 i det ny Folkets Hus, Enghavevej 40, sal nr. 3. Foredrag af rigebaneråd Wagner, Deutsche Reichsbahnen om DR med film. Vi opfordrer medlemmerne til at møde talrigt op til dette interessante foredrag (på dansk). Mødestedet ligger ca. 6 min.s gang fra Enghave st.; endv. sporvognslinierne 3, 10. og 16. Roedamptogene Fyn er nu igang. OKMJ startede d. 7/10. Oplysninger om køretider fås ved henvendelse til Hans Gerner Christiansen, Bernstorffsvej 17, Odense.

Århus-afdelingen arrangerede den 13/10-:) udflugt til Randers: DSB, RHJ og besøg på Scandia. Den 26/9 afsagdes dødsdommen over endnu en af de tidligere Sydfyenske Jernbaners strækninger, nemlig SVENDBORG-NYBORG BANEN, SNB. Det må formodes, at driften vil blive indstillet ved forårets køreplansskifte.

AFHOLDTE UDFLUGTER:

Plätse 2 Klasse---Plätse 3 Klasse

Sådanne skilte på 5 personvogne i tog 4615 og 4616 på strækningen Bad Doberan-Kühlungsborn West viste hvor i det 15 vogne lange persontog, der var reserveret plads for DJK. Efter en behagelig overfart Gedser-Warnemünde med færgen "Warnemünde”, hvor vi alle havde haft en masse besvær med Tagespassierschein, valuta o.s.v. kom vi gennem told og politi i land i Warnemünde, hvor vicepræsidenten for Reichsbahndirektion Schwerin og hans medarbejdere modtog os. I fem moderne busser blev vi befordret til Bad Doberan. Her holdt det” lille” tog, fremført af loko 99323. Af sted gik det gennem gaderne i Bad Doberan. Ved holdepladsen i Goethestrasse spærrede toget 3 - 4 gader, det generede dog vist ingen, man er jo også vant til det. I Heiligendamm krydsede vi et andet persontog med damploko 99332, en anden type,firekoblet og bygget efter sidste krig. I Kühlungsborn West fik maskinen vand og rangerede lidt, men opholdet var kort, men langt nok til at se, at der henstod 3 maskiner i remisen og at et kran var i færd med at tømme en lang række smalsporede godsvogne for deres last af brunkul. En enkelt deltager var så energisk, at han nåede ned og fik set Østersøen inden det atter gik mod Bad Doberan, denne gang med maskinen retvendt. Atter en krydsning med 99332 i Heiligendamm, langs den smukke alle udenfor Bad Doberan, gennem Goethestrasse, tværs over torvet og hen til stationen, hvor busserne ventede på at køre os til Rostock, hvor en hobbyforretning i dagens anledning var åben, så vi kunne købe østtysk modelbane. De der ikke havde østmark nok, kunne bestille de varer, de ville have til levering på færgen, hvor de kunne betale med danske penge. Nogle fotograferede Rostocks sporvogne. hvor kvindelige vognstyrere ikke er noget ualmindeligt syn, andre var på banegården og der var også mulighed for at spadsere tur gennem Rostock. Til sidst kørte busserne til færgen, hvor vi på hjemvejen oplevede det samme besvær med valuta, køb af cigaretter o.s.v.Vi nåede Gedser, hvor et firevognslyntog af de gode gamle holdt parat. Ved midnatstid var vi København, trætte, men en oplevelse rigere.

Jeg tror endnu aldrig, vi har haft en udflugt med så mange deltagere, men til gengæld har vi heller aldrig haft en udflugt, der krævede så stort et forarbejde og gav så stort et overskud, det sidste mest fordi DR i sidste øjeblik gav os fri befordring over en del af stræknlngen. SR

HJØRRING PRIVATBANER var målet for vor udflugt den 22/9. Det blev en lidt usædvanlig dag: Særtoget oprangeredes af damploko HP l, personvognene Cv 14; 15 og 16 og post- og rejsegodsvogn E 81. Da toget om morgenen skulle køre fra Hjørring til Aalborg for at hente deltagerne, konstateredes det, at et overhederrør på lokomotivet var utæt. Det kneb derfor at holde damp, hvilket medførte at toget blev nødt til at. standse ved alle stationer for at samle damp, men med en pæn forsinkelse nåede toget Aalborg.

Her var deltagerne i turen og en del af Aalborgs befolkning opstillet på perronen for at betragte dette mærkelige futtog. Det må være mange år siden, der har været så mange mennesker på perron 3.

Da maskinen var blevet vendt og havde taget vand kunne vi afgå mod Aabybro igen med en pæn forsinkelse, der ikke blev mindre, da det blev nødvendigt at tage vand igen i Aabybro. Til Pandrup nåede vi lige netop til den tid, da vi iflg. SA skulle være kørt derfra.

I Pandrup ventede banens direktør, kontorchef, værkmester og lederen af trafikkontoret. Vi spiste middag, og da situationen var alt andet end under kontrol, vedtoges det at tilkalde hjælpemaskine fra Hjørring. Efter middag var der for første gang i mange år tre tog i Pandrup på een gang, plantog til Hj, vort særtog og vor hjælpemaskine, dieselloko HP 10 (ex HLA. 5, Frichs 1932). Så gik det afsted med diesel’en som skydeloko bag på toget. En del fotostop på fri bane måtte vi opgive, men alle fik vist chance for et godt billede alligevel. Uden for Hjørring blev hjælpemaskinen stående, og damptoget kørte for fuld (og egen) damp ind på Hjørring statsbanestation, hvor en trofast skare nysgerrige mennesker ventede.

Vi skulle også til Hirtshals, og det var næsten det største problem, da den fastsatte særtogsplan ikke kunne bruges. Heldigvis fik man fat i ekspeditricen i Tornby, der ellers var ubetjent. Her kunne vi så krydse plantoget.

Af sted gik det så, denne gang med dieselloko, dampmaskinen måtte vi efterlade i Hjørring. Hirtshals ventede også en større folkemængde på at få damplokoet at se, men desværre var de jo kommet forgæves, for toget fremførtes jo af et af de til daglig anvendte røde dieselloko. Så for vi tilbage til Hjørring, hvor eksprestoget med forbindelse til Sjælland blev holdt tilbage, så de der skulle sydpå kunne komme med det.

Ind i mellem var der også tid til at kikke på banernes store værksteder på den gamle vestbanegård. Det skal bemærkes, at den store presseomtale havde medført, at egnens beboere var mødt op i meget stort tal på stationen og langs hele strækningen på HLA stod folk og vinkede farvel til deres bane. I Pandrup var det næppe muligt at få plads til flere på perronen, hvor et jazzorkester, iført kjole og hvidt, underholdt de ventende. Stationen i Løkken flagede på halv i dagens. anledning. Det er også værd at bemærke, at damplokoet, der ikke havde kørt i flere år, selvfølgelig vil blive repareret. SR

HHJ F 43. Som tidligere. meddelt blev denne vogn foræret DJK af Hads-ning Herreders Jernbane. To af vore medlemmer, disponent E. Møller Nielsen, Hammel, og lokomotivfører Jakob H. Jensen, Odder, har det sidste årstid anvendt en stor del af deres fritid og et ikke ubetydeligt beløb på vognens restaurering. Resultatet forelå i søndags (15/9), på MBJs sidste køredag i denne sæson, idet vognen. ankom fra Odder.

Den var læsset på en lang toakslet DSB-vogn; F 43’s hjul og akselgafler var demonterede. Værkmester Skadborg stillede velvilligt LJ’s kran og grejer til rådighed for vore to medlemmer, som fik gjort vognen køreklar, og den kørte i de fleste tog d. 15/9.

Vognen er usædvanlig godt og grundigt istandsat overalt, og den vakte almindelig beundring på museumsbanen. Vor -bedste tak til vore givere og til værkstederne på LJ og HHJ, som også har ydet og bistand ved afsendelse og modtagelse. - Vognens data-Bygget hos Scandia 1898 som højsidet åben godsvogn G 91. Ombygget til lukket hvidmalet godsvogn F 43 og anvendt som mælketransportvogn i fast rute Maarslet - Århus, Last 8 t, tara 5 t, bdfl. 11,1 m2, akselafst. 2740 mm, totallængde 6080 mm. Ombygningsår: 1921.

Meddelelser fra bestyrelsen:

Fra Sct. Georgs Gildet i Maribo har vi modtaget nogle anlægsplaner fra forskellige danske baner.

På Hjørring-udflugten søndag den 22/9 1963 indtegnedes medlem nr. 500 i Dansk Jernbane-Klub.

Det blev pastor P. Biering-Sørensen fra Aalborg, der fik det runde medlemsnummer. Vi har således i dag 500 betalende medlemmer, idet evt. udmeldte medlemmers numre er blevet brugt igen, og selv i bestyrelsen er vi imponerede over den store interesse for klubben. I den senere tid har pressen vist stor interesse for DJK, dels i forbindelse med udflugten til Den tyske demokratiske Republik, i forbindelse med sæsonens slutning i Maribo, i forbindelse med loko 5’s ankomst til Maribo og udflugt med HP. Fjernsynet har i den senere tid vist glimt fra Maribo og Hjørring og to gange har børneudsendelsen "Fuld damp fremad”, optaget på HBJ været på skærmen. Også Danmarks Radios regionalprogrammer har bragt udsendelse fra klubbens arrangement i Hjørring. Formanden og redaktøren har været til møde med bestyrelsen i "Foreningen til gamle skibes bevarelse” om samarbejde i forbindelse med sejlads med s/s "Skjelskør” mellem Sakskøbing og Bandholm

Nye postkort: , HP l Hjørring Vestbanegård med damptog ca. 1926.
HP 2 HH 11 får tørv på Hjørring Vest 1920.
HP 3 HLA. 5 med tog til Hirtshals, Hjørring 1958.
Pris pr. stk. kr. -1,00 (indsættes på postgirokonto 67394, P. Thomassen, Strandvej 201, Hellerup).

Styreledninger. En del DSB person- og rejsegodsvogne af flere forskellige litra (se nedenfor) er forsynet med styreledninger, således at de kan indkobles i motorvognstog, der kan styres fra begge ender af toget Styre ledningerne ligger som gennemgående ledninger i vognene og afsluttes i 19-polede koblingsdåser på vogngavlene, og koblingen fra vogn til vogn sker med løse koblingskabler, der indsættes i koblingsdåserne.

I nogle tog (f.eks. lyntoget "Sønderjyden” og reserve-lyntog) anvendes der en motorvogn i hver ende af toget, og det er da muligt ved hjælp af styreledninger at manøvrere den bagerste motorvogn fra det forreste førerrum. Der kobles i dette tilfælde to styrekabler gennem hele toget. I andre tog (f.eks. Aarhus-Glyngøre, på Frederikssund- og Hareskovbanen) anvendes en motorvogn i den ene af toget og en styrevogn i den anden ende, men i dette tilfælde må der kobles tre styrekabler gennem hele toget.

På tegningen er vist, hvorledes koblingskablerne anbringes ved de to nævnte togtyper. De på vogngavlene anbragte koblingsdåser er betegnet med A, B og C. På MO-vogne og styrevogne er betegnelserne A og B malet på koblingsdåserne, medens de øvrige koblingsdåser ikke er påført betegnelse.

Ved motorvognstog med en MO-vogn i hver ende af toget kobles kun kablerne til A og B koblingsdåserne, medens der ved motorvognstog med en styrevogn i den ene ende skal anbringes koblingskabler i A, B og C koblingsdåserne. Koblingskablerne er ens.

Nogle af de med styreledning forsynede vogne er endvidere udstyret med gennemgående brummerledninger (til brug for signalgivning fra togfører til lokofører m.v.), der afsluttes i en særlig tospolet stikdåse ved vognenderne, således at der med løse koblingskabler kan etableres forbindelse fra vogn til vogn.

I de fleste vogne med brummerledning er der anbragt brummertryk ved indgangsdørene, således at der herfra kan afgives brummesignal. For at de rejsende ikke skal-betjene brummertrykkene er de anbragt bag en dækplade, der kan drejes til side med en kupenøgle. Følgende vogne har A og B styreledninger: S l, AC )31-33)), 71. 72, AD/AY x), ATM 225, AV 257-260, 281-284, CAR x), BL 1321-13-25, CB 13-01 13-05, CC 1145-1148, CMM 2401, 2404 samt CMT 2466.

Følgende vogne har A, B C styreledninger: 261-263, CL 1471-1500, 1632-1638, CLS x), CP 3241-3246, 3247 3251 CFSx), en rækKe CR og CHJ’vI-vogne, 6783 samt NO x). (Anm.: x) = 1itra’ets samtlige vogne).

ROEBANER

Det forlyder fra Lolland, at driften på. de lollandske roebaner ma forventes at bliveindstillet ved roekampagnens afslutning 1965/1966. Medlemmernes opmærksomhed henledes på i, at der således er endnu 3 karnpagner, samt at del især omkring Sakskøbing sukkerfabrik endnu kører mange darnplokomotiver.

CE-vognenes skæbne i forrige nr. af Jernbane-Bladet bragtes en artikel om disse vognes skæbne, men på grund af pladsmangel måtte listen over vognene udelades!. Den bringes hermed på opforrdring.

Jernbanesabotage.

Iflg. "Ekstrabladet” skyldes det uheld den 29/9 hvorved et skinnebustog afsporedes til sabotage. Et sporskifte, der som angivet i Sk § 13.II er aflåset både ved buk og tungespids, er blevet dirket op. sporskiftet er blevet lagt om, der er sat noget i klemme ved tungespidsen, hvorefter skiftet er rettet igen. Mortorføreren har ingen mulighed for at opdage faren, for sporskiftesignalet viser korrekt, at sporskiftet er stillet til hovedsporet, og skinnebussen "går på gulvet” med det samme, når tungen ikke slutter.

Sporvogne

Den i M 2/63) udsendte forespørgsel o.a interessen for sporveje viste, at en del medlemmer interesserer sig herfor. Vi har ikke glemt vort løfte om "noget med sporvogne” og heller ikke arrangementet af en sporvognsudflugt København.

Jernbanenyt - kort fortalt -

En fejlagtig meddelelse i sidste meddelelsesblad om to F-maskiner og deres Kulkasser medførte, at redaktøren modtog et hav af breve fra medlemmer, der alle vidste, at det i bladet anførte var forkert. Det har således vist sig, at der altså er nogle, der læser også denne del af bladet.

De fleste af de, der skrev om fejlen skrev også andre oplysninger til viderebringelse i bladet, og da interessen herfor synes stor, hører vi gerne fra Dem også, hvis De observerer noget, De mener er af interesse for andre medlemmer. Sådanne oplysninger kan indsendes til redaktøren eller til sekretariatet.

Her er først rettelsen:
F 474, der er udrangeret,fik f'or nogle år siden den oprindelige kulkasse og førerhus fra F 473· F 473 har siden fået andet førerhus og kulkasse og er blevet L-rep. på cvk.

Følgende loko er udrangeret og udbudt til salg i dc 1: F 446, F 462, F 464, F 465, F 470, F 474, F 483, F 491, sidstnævnte uden førerhus og kulkasse. Den 6/9 kørtes 7 af ovennævnte F-loko samt S 725 til Sorø, hvor de henstilledes. Særtoget fremførtes af F-loko.

Motorvogn M1 501, der i flere år har været udrangeret og hensat i Fredensborg, er efter et kort besøg på cvk blevet kørt til cva for ophugning. E 998 er efter S-rep på cva kommet tilbage til dc.l. Ligeledes E 967 er overført fra dc 2 til dc 1. Det kan slådes tyde på, at man ved leveringen af de 15 nye My-ere vil koncentrere dampdriften i dc l, hvor de Kørte afstande findes.

Et firma har påbegyndt lokomotivophugning på et spor i Glostrup. Foreløbig er det HS 373 og F 470, det går ud over. HS 379 og D 818 er hensat i Vordingborg, men da man egentlig ikke har plads til dem der, flyttes de nu og da til Masnedsund.
C 712 udgik den 26/9 fra cvk efter S-rep.
C 717 er indget til cvk for L-rep.
En P-maskinetender påmalet nummer nr. 909, men som oprindelig har haft nr. 906 er under ombygning til sneplov på cvk.
Til eratatning for den G-maskine, der anvendtes til forvarmning i Korsør, findes nu en EH-vogn forsynet med en My-varmekedel.

Det ene af ØSJSs diesellokomotiver blev den 19/9 set i Ringsted tilsyneladende koblet bagi et vestgående godstog.

Dieselloko 12 er henstillet med knækket krumtap m.m. Da banen har endnu 2 loko af sammne type vil nr. 12 ikke blive ophugget, men tjene som "reservedelalager" for dem. Interesseant er det at vide, at begge køreklare dieselloko (nr. 10 og 11 er nødvendige på Hirtshalsbanen, nr MaK-lokomotivet nr. 13 er til reparation. Skinnebusmotorvogn Ms 30 får i øjeblikket fornyet den ene side efter at været blevet påkørt af en lastbil. Damploko 3 ex VØ 21 er ophugget samme skæbne overgår i løbet af kort tid endnu 2 damploko og motorvognen M 22 ex VØ 22 ex personvogn C 52, samt en mænde vogne af Forskellig art. En del af banens store remise- og værkstedsbygninger udlejes til private industri virksomheder, der til gengæld garanterer banen en vis mængde godstransport. Rutebilafdelingen ejer 25 store busser.