Damplokomotiv-typebetegnelser
Damplokomotiv-typebetegnelser, som ikke kan eller skal oversættes, er for de flestes vedkommende holdt ude
af foranstående lister og i stedet samlet i denne "tværsproglige" fortegnelse. Den er yderst kortfattet; da det drejer sig om en ordbog - og ikke en lærebog - er der nemlig kun i de tilfælde, hvor det skønnes påkrævet, redegjort for de enkelte udtryks oprindelse, udbredelse og/eller status (der er her ingen brug af *). Og hjularrangementer er blot anført i ét af de kendte kodesystemer, UIC-systemet. Desuden bemærkes, at langtfra alle kendte særtyper og eksperimentelle konstruktioner er medtaget (idet udbredelse og betydning er taget i betragtning), samt at grænsen mellem typenavne og klassenavne er flydende.
Abt
tandhjulslokomotiv for spor med tandstang af 2 eller 3 lameller med
forskudte tænder i overkant
Adriatic
1'C2'
Allegheny
(1'C)C3' Articulated
American eller American Standard
2'B
Articulated (i speciel
betydning) lokomotiv af lignende type som Mallet, men med direkte damptilførsel
til alle cylindre. I nogle tilfælde fremkommet ved ombygning af Mallet. Hjularrangementer
fx:(1'C)C1' (1'C)C2'(1'C)C3'
(2'C)C2'
(1'D)D1'(1'D)D2'
(2'D)D2'
Se
desuden den senere note vedr Articulated og Mallet
Atlantic 2'B1' med førerhus foran (og tender tilkoblet ved røgkammer-ende)
Baltic 2'C2'
Baltique (fransk stavemåde)
Baltic
Berkshire
eller Berk
1'D2'
Beyer-Garratt
Garratt
Bicycle
2'A1' Camelback på Philadelphia &
Reading Railroad Company, muligvis også andre 2'A1'
Big Boy
(2'D)D2' Articulated på Union Pacific
Railroad
Blackman
nordamerikansk type af gearet lokomotiv til skovhuggerbane
Bourbonnais (fransk)
C-koblet long-boiler med udvendige cylindre
Brigadelokomotive tysk type af
militært feltbanelokomotiv
Buddicom fransk
lokomotiv af Crewe-type
Bulgaria
1'F2'
Cab-ahead; cab-at-front;
cab-forward; cab-in-front back-to-front
Camel D, 2'C eller
F med førerhus oven på rundkedel
Camelback lokomotiv med
førerhus "skåret omkring" rundkedel, der altså deler det på langs;
mindst 16 forskellige hjularrangementer kendes
Center-cab
(bl a) Camelback
Centipede
1'F
Central
1'E1' på Illinois Central Railroad
Challenger (2'C)C2'
Articulated
Climax
nordamerikansk gearet lokomotiv med trucks og kardanaksel, med 2
cylindre i næsten normal placering og træk via blindaksel
Colorado
1'E2' på Chicago, Burlington & Quincy
Railroad
Columbia 1'B1'
Consolidation 1'D
Crab tidlig
amerikansk B-koblet type med lodret kedel, men vandrette cylindre over hjulenes
niveau
Crampton 2A
henholdsvis 2'A samt 3A, 2'1A og 3'A
Crewe ret tidlig
engelsk type med skråtstillede cylindre indefældet i dobbelte rammevanger, med
hjularrangement 1A1 henholdsvis 1B
Davidson primitivt
newzealandsk skovhuggerlokomotiv, 2'2' med kædetræk
Daylight
2'D2' på Southern Pacific Railroad
Decapod amerikansk 1'E,
britisk E
Dixie 2'D2' på
Missouri Pacific Railroad
Double
Fairlie leddelt lokomotiv med centralt placeret førerhus og to kedler
med fælles fyrkasse eller sammenbyggede fyrkasser, med hjularrangement B'B'
eller C' C', i sjældne tilfælde (1'B)(B1') eller (1'C)(C1')
du
Bousquet-Meyer
(C1')(1'C) variant af Meyer-type, med vandkasser
delt og forreste parti hvilende direkte på forreste maskinbogie
Duplex (ikke
egentligt typenavn) ikke-leddelt damplokomotiv med delt drivværk eller
(specielt) dobbelt cylinderarrangement
Engerth lokomotiv med
støttetender, der også er drivtender
Fairlie Single
Fairlie henholdsvis Double Fairlie
Fell lokomotivtype
med ekstra drivhjul, der roterer i vandret plan og med fjedre klemmer om en
midterskinne i sporet; alternativ til tandhjulsdrift
Fink CB' med
specielt stangsystem
Forney B2', dog ikke
britiske B2'; (sjældnere) C2'
Garratt leddelt
lokomotiv med kedel, fyrkasse og førerhus mellem maskinbogier, der bærer
forrådene - og med et af følgende (symmetriske) hjularrangementer:
B'B'
(1'B)(B1') (2'B1')(1'B2')
C'C'(1'C)(C1')
(1'C1')(1'C1') (2'C1')(1'C2')
(2'C2')(2'C2')(1'D)(D1')
(1'D1')(1'D1')
(2'D1')(1'D2')
(2'D2')(2'D2')
Golwé sjælden
leddelt type (1'C)(C1') eller (1'C)(C2'), fællestræk med alle fire hovedtyper
af leddelte lokomotiver: Fairlie, Meyer, Mallet og Garratt
Grasshopper tidlig
amerikansk 1A (eller A1!) type med lodret kedel og lodrette cylindre
Greenbrier
2'D2' på Cheasapeake & Ohio Railway
Günther-Meyer leddelt
lokomotiv B'B' eller (sjældnere) C'C', Meyer-typens grundform
Gölsdorf 1'F
Hagans BB' eller CB'
med specielt stangsystem, således at alle hjul trækkes fra 1 sæt cylindre
Heissler
nordamerikansk gearet type med trucks og kardanaksel, særegen ved
V-stillede cylindre og udvendige kobbelstænger på trucks
Henderson-Shay omtrent som
Heissler, med kun lidet udbredt
Hudson oprindelig 1'B2' tenderlokomotiv på New York Central
Lines, senere 2'C2' med tender, ligeledes på New York Central
Hybrid
Fairlie Single Fairlie
Improved
Meyer leddelt type afvigende fra Meyer-grundtypen ved at være trukket
ud i længden for fri udformning af fyr- og askekasse og ved cylinderplacering
bagtil på begge maskinbogier
Javanic 1'F1'
Jenny
Lind
1A1 med visse afvigelser fra Patentee
Jervis 2'A i tidlig
amerikansk udgave
Johnstone's Compound Fairlie
Modified Fairlie I
Kanawha
1'D2' på Chesapeake & Ohio Railway
Kitson-Meyer leddelt
(1'D)(D1') eller lignende, forskellig fra Meyer-grundtypen ved placering af
cylindergrupper længst væk fra hinanden og ved at være meget langstrakt
Klien-Lindner Lokomotiv med
den ene eller begge de yderste koblede aksler i særlig, hul udførelse for
radial indstilling i kurver
Klose lokomotiv med
særligt stangsystem, der tillader radial indstilling af visse kobbelhjulsaksler
Livesey-Meyer lignende type
som Improved Meyer, men - i modsætning til alle andre Meyer-typer - med tender
Ljungström 2'3+C1' eller
2'3+C2' turbinelokomotiv af svensk oprindelse
Locher
tandhjulslokomotiv sammenbygget med vogn, for spor med flad tandstang
med tænder i begge sidekanter; kun anvendt ved den meget stejle, schweiziske
Pilatus-bane
Long-boiler (lang kedel)
lokomotiv med i alt 3 eller (sjældnere) 4 aksler, alle bag røgkammer og
foran fyrkasse
MacArthur amerikanske
1'D1' fra 2. verdenskrig; betegnelsen brugt i stedet for typenavnet Mikado
MacLaren gearet
engelsk industri-lokomotivtype med kædetræk
Mallet leddelt
compound-lokomotiv med to drivværker, der begge har fortil placerede cylindre.
Det bageste, med højtrykscylindre, er anbragt i hovedrammen. Det forreste, med
lavtrykscylindre, derimod i en særskilt rammedel, der er hængslet til
hovedrammen og kan svinge ud fortil. Hjularrangementer fx: B'B(1'B)B1'
(1'B)C1'
C'C(1'C)C
(1'C)C1'
D'D(1'D)D
(1'D)D1'
(1'E)E1'
Se
desuden den senere note vedr Articulated og Mallet
Mammouth (fransk)
C-koblet long-boiler med indvendige cylindre
Mason , Mason-Fairlie eller Mason double truck
locomotive amerikansk udgave af
Single Fairlie med et af følgende hjularrangementer: B'2'B'3'
(1'B)2'
(1'B)3'C'2'
C'3'
(1'C)3'(1'D)3'
Mastodon oprindelig
2'E, senere 2'D
Meyer leddelt
compoundlokomotiv (compoundprincippet dog fraveget ved flere af de afledte
typer) med hjularrangement overvejende B'B' og cylindergrupperne nærmest hinanden
Mikado eller Mike
1'D1'
Modified
Fairlie I (1'C)(C1') Double Fairlie med cylindre i hovedramme og særligt
stangsystem
Modified
Fairlie II C'C' Double Fairlie med kedler og fyrkasser helt adskilt
Modified
Fairlie III type med 2 maskinbogier med stor afstand, men kun 1 kedel og
fyrkasse; lighed med Garratt, men alle forråd på hovedramme
Modified
Garratt Garratt med brændselsbeholder på hovedramme
Modified
Kitson-Meyer
Kitson-Meyer udført som kombineret
adhæsions- og tandhjulslokomotiv
Modified
Mallet blandt ret mange varianter af Mallet-typen nævnes med særlig
betydning kun Southern Pacific Railroad's back-to-front maskiner (cab-ahead
osv)
Mogul
1'C
Mohawk
2'D1' på New York Central Railroad
Mother
Hubbard Camelback
Mountain 2'D1'
Mucca italiensk C2'
back-to-front; resultat altså 2'C, for så vidt angår kørselsretning
Mud
Digger tidlig amerikansk D-koblet type, i begyndelsen med lodret kedel
Muzzle Loader
øgenavn for Camelback-type
Niagara
2'D2' på New York Central Railroad
Nonarticulated (bl a)
ikke-leddelt lokomotiv med 2 cylindergrupper og delt drivværk
Northern 2'D2' (mange
amerikanske jernbaneselskaber havde dog deres eget navn for 2'D2')
Overland 2'E1'; hævdes
også brugt om 2'D2' på Union Pacific Railroad
Pacific 2'C1'
Pazifik (tysk stavemåde)
Pacific
Patentee 1A1 med
udvendig ramme og indvendige cylindre
Péchot-Bourdon B'B' Double
Fairlie til militære franske feltbaner
Pershing 1'D til US
Army under 1. verdenskrig
Planet 1A med
udvendig ramme og indvendige cylindre
Pocono
2'D2' på Delaware, Lackawanna & Western
Railroad
Prairie 1'C1'
Price gearet
newzealandsk B'B' eller (sjældnere) B'B'B'B', mere eller mindre lig gearede
nordamerikanske typer som fx Climax
Reading
2'B2'
Reverse-order
back-to-front
Riggenbach
tandhjulslokomotiv for spor med stigelignende tandstang, hvis
"trin" har trapezformet tværsnit
Rocket A1
Samson tidlig B med
udvendig ramme og indvendige cylindre
Santa Fe
1'E1'
Selkirk
1'E2' i Canada
Sentinel engelske
gearede lokomotiv- og dampvognstyper med hurtiggående maskine og vidt
forskellige hjularrangementer
Shay
nordamerikansk gearet B'B' eller B'B'B' med i højre side 2, senere 3
lodrette cylindre og kardanaksel
Single Single Driver
Single
Driver lokomotiv uden kobbelhjul
Single
Fairlie leddelt lokomotiv med 1 kedel og hjularrangement som anført
under Mason; af hensyn til fyrkasse og førerhus stor afstand mellem bogier
Sondermann sjældent tysk
compoundsystem med koncentriske cylindre
Southern Pacific
2'E1' på Southern Pacific Railroad
Soviet 2'G2', men
kun 1 stk bygget - og snart henstillet!
Spinnrad (spinderok)
uofficielt tysk navn for 1A1
Strub
tandhjulslokomotiv for spor med tandstang, der ligner almindelig skinne,
men med tænder udfræset i hovedet
Super Golwé
(1'C)(C2') Golwé
Super Mountain
2'E1'
Ten-wheeler (flere skrivemåder)
(som regel at forstå som) 2'C (men afhængigt af sammenhængen kan en
anden af de femakslede typer være ment)
Texas 1'E2'
Triplex
Mallet (1'D)D(D1') eller (1'D)D(D2') Mallet med drivtender
Twelve
Wheeler 2'D i USA, som alternativ til Mastodon
Union E1'
(rangermaskine)
Union
Garratt Garratt med brændselsbeholder på hovedramme ligesom Modified
Garratt og ekstra vandkasse ophængt under kedel
Union
Pacific 2'F1'; tilsyneladende også (tidligere) brugt om 2'E1' på Union
Pacific Railroad
Vauclain lokomotiv med
specielt amerikansk compoundsystem med i hver side fælles krydshoved for én
højtrykscylinder og én lavtrykscylinder
Wyoming 2'D2' på Lehigh Valley Railroad
Yellowstone
(1'D)D2' Articulated
Note vedr Articulated og Mallet
De foran givne definitioner må anses for at være de inden for amerikansk
sprogbrug mest korrekte (skønt de pågældende betegnelser ikke har været
anvendt meget i praksis; man har mest benyttet sig af hjularrangement
og/eller nummerserie og/eller evt litra). Men ud over disse to
"rene" betegnelser træffes der i (navnlig ikke-amerikansk) litteratur
om jernbaner og damplokomotiver en umiddelbart forvirrende mangfoldighed
af "skrivemåder", i hvilken der ses en tendens til at bringe begge
typer ind under ét fælles begreb, som så umderdeles i simple og compound.
Eksempler (som alle kan tilføjes engine):
ARTICULATED | MALLET | |
articulated mallet | articulated Compound | |
Mallet simple | Mallet compound | |
simple Mallet | compound Mallet | |
simple expansion Mallet | true Mallet |